Apple presenteert 489 euro kostende iPhone SE met 4,7"-lcd

Apple heeft een nieuwe relatief kleine iPhone aangekondigd. De iPhone SE lijkt op de iPhone 8, maar heeft dezelfde A13-soc als de iPhone 11-modellen. Het toestel krijgt een 4,7-lcd en kost 489 euro in een 64GB-uitvoering.

Apple geeft de nieuwe iPhone SE een behuizing die veel weg heeft van de iPhone 8. Het toestel heeft een 4,7"-lcd met een 16:9-verhouding en forse schermranden aan de boven- en onderkant. Ook heeft de iPhone SE nog een homebutton met Touch ID-vingerafdrukscanner. Bestaande hoesjes voor de iPhone 8 zijn ook geschikt voor de nieuwe iPhone SE.

De behuizing weegt 148 gram, is gemaakt van aluminium en afgewerkt met glas aan de achterkant. De iPhone SE is waterdicht volgens de ip67-classificatie. Het toestel krijgt de A13 Bionic-soc, de soc die Apple ook in de iPhone 11-serie stopt. Er komen versies met 64GB, 128GB en 256GB flashopslag.

Aan de achterkant zitten een 12-megapixelcamera en een flitser. Apple belooft goede fotokwaliteit door de Smart HDR-functie die de A13-soc met zich meebrengt. Ook krijgt het toestel een portretmodus met monocular depth sensing. Dat is een functie om een scherptediepte-effect te maken bij foto's van mensen. De nachtmodus die op de iPhone 11-camera's zit, ontbreekt. De iPhone SE kan filmen in 4k met 60fps en Apple claimt dat het toestel 'filmische beeldstabilisatie' heeft. Aan de voorkant zit een 7-megapixelcamera.

Apple maakt niet bekend wat de accucapaciteit is van de nieuwe iPhone SE, maar op de specificatiepagina staat dat de accuduur vergelijkbaar is met die van de iPhone 8. De accu ondersteunt snelladen met 18W en is dan in dertig minuten voor vijftig procent opgeladen. Ook is er ondersteuning voor draadloos laden met Qi-opladers.

De nieuwe iPhone SE is vanaf vrijdag 14:00 uur te bestellen. Op 24 april ligt het toestel in de winkels. De telefoon verscheen in de afgelopen maanden al veelvuldig in het geruchtencircuit, soms ook onder de naam iPhone 9 of iPhone SE 2. Het nieuwe model is de goedkoopste iPhone die Apple nu aanbiedt. Dat was tot voor kort de iPhone 8, die voor 539 euro werd aangeboden en nu uit het assortiment is verdwenen.

iPhone SE (2020) iPhone 11 iPhone 11 Pro
Scherm 4,7"-lcd 6,1"-lcd 5,8"-oled
Resolutie 1334x750px, 326ppi 1792x828px, 323ppi 2436x1125px, 458ppi
Soc Apple A13 Bionic Apple A13 Bionic Apple A13 Bionic
Opslag 64, 128 of 256GB 64, 128 of 256GB 64, 256 of 512GB
Camera's Primair, 12Mp Primair, 12Mp
Wide, 12Mp
Primair, 12Mp
Tele, 12Mp
Wide, 12Mp
Frontcamera 7Mp, 1080p-video 12Mp, 4k-video, slowmotion 12Mp, 4k-video, slowmotion
Biometrische authenticatie Touch ID Face ID Face ID
Simkaarten Nanosim en e-sim Nanosim en e-sim Nanosim en e-sim
Afmetingen 138,4x67,3x7,3mm 150,9x75,7x8,3mm 144x71,4x8,1mm
Gewicht 148g 194g 188g
Prijs 489 euro, 64GB
539 euro, 128GB
659 euro, 256GB
809 euro, 64GB
859 euro, 128GB
979 euro, 256GB
1159 euro, 64GB
1329 euro, 256GB
1599 euro, 512GB

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-04-2020 • 17:14

695 Linkedin Whatsapp

Submitter: iMars

Lees meer

Reacties (696)

696
640
366
6
1
77
Wijzig sortering
Ik denk dat dit de knaller van Apple voor de komende jaren gaat worden. Toestel wat qua prijs overeen komt met een midrange Android telefoon, een high-end SoC heeft, 1 camera maar vermoedelijk een goede, een ironisch (typo) iconisch design (Sony fanboy hier, maar het toestel is herkenbaar een Apple product) en ~5 jaar ondersteuning. Per jaar ondersteuning gerekend zijn het erg voordelige producten.

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 15 april 2020 20:23]

Hoezo midrange Android? je heb gewoon een vlaggenschip toestel voor deze prijs als je wat uitkijkt: pricewatch: OnePlus 7T Zilver.
Op de CPU na is de nieuwe SE gewoon een instappertje waard:
  • LCD scherm
  • lage resolution
  • weinig opslagruimte
  • povere camere
Ik begrijp je punt, maar met een resolutie van de SE valt goed te leven, je komt net boven de 300 dpi uit. Niet veel, maar goed genoeg. Belangrijker is de kleurweergave. Ondanks dat je het hebt over lcd, dit is geen inferieur scherm.

Voor de meeste mensen is 64 GB meer dan voldoende, maar voor de mensen die meer nodig hebben is een grotere opslag mogelijk. Nu klopt het verhaal dat het duur is in verhouding met een micro-sdkaartje, maar aan de andere kant is intern geheugen van de iPhone zo veel sneller.
De camera is een recente en laatste jaren doen de 12 megapixel camera's van de iPhones het echt niet slecht
In jouw ogen een goede optie tegenover deze iPhone is de OnePlus, zeker een mooie telefoon met een moderner uiterlijk. Goede specs, maar maximaal 2 jaar ondersteuning. Het heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen
Als je iphone se 2020 bij een abonnement neemt is de prijs veel lager. Ongeveer 15 euro per maand voor 2jaar.
15x24 = 360 euro
Waarom kost hij los 489?
Krijgen telecom aanbieders zoveel korting?
Normaal gezien verdient een aanbieder van telefoons en abonnementen zowel aan het toestel als het abonnement. Dat is afhankelijk van 1 marge, 2 kwantumkorting 3 het bedrag wat de aanbieder van de telefoondienst over heeft voor een nieuw contract.

Traditioneel gezien is de marge op Appleproducten heel erg slecht, maar het is al een tijdje geleden dat ik daar recente cijfers van gezien heb.

Kwantumkorting kan interessant zijn zeker als er via buitenlandse kanalen (grijs) geïmporteerd wordt. Dat is nu in de beginperiode niet makkelijk.

Telefoonproviders bieden een bonus en daar is wel variatie in. Elke bedrijf houdt zijn eigen bedragen aan, maar ook qua maandbedrag kan er verschillende in zitten.

Belangrijkste is dus dat je verschillende aanbieders van telefoons vergelijkt, kan zo maar 50 Euro of meer verschillen in combinatie met een abonnement.
Het klopt dat Apple zeer goede LCD, en goed gecalibreerde, schermen gebruikt, daar is geen ontkennen aan. Maar het blijft een LCD scherm, op 750p, met standaard refresh rate, met de nadelen van LCD (zoals ondermaatse zwartwaarden, hoger verbruik, backlight bleed, ...)

Ook over de ondersteuning heb je een punt, hierin is Apple heer-en-meester. Maar je bedoeld wel minumum 2 jaar ondersteuning ipv maximum. Momenteel is hun policy 2 jaar feature updates (dus nieuwe android releases) + minimum 1 jaar maandelijkse security updates. Hierna gaan ze waarschijnlijk zoals de meeste grote Android fabriekanten over op kwartaal updates.
Dus je kan rekenen op 3 jaar ondersteuning, en hierna kan een Tweaker er nog mee aan de slag met custom ROMs om het nog langer te rekken.
Maar goed, als software ondersteuning langer dan 3 jaar een must is, is Apple je enige keuze (jammer genoeg, want ik houd niet zo van iOS maar wel van goede software update policies :D).
Je kan bij een merk als OnePlus zeker rekenen op een ondersteuning van 3 jaar, maar de OnePlus 7 is al een jaar oud. Van die ondersteuning is dus nog 2 jaar over, dat tegenover de SE die gloednieuw is.
Van alle lcd's op de markt zijn die van Apple wel top, zwart zal nooit zo zwart zijn als oled, maar lcd heeft ook zijn voordelen. In tegenstelling tot oled verouderd het scherm minder, inbranden van oled is niet aanwezig bij lcd. Daarnaast heeft de lage resolutie, die met een dpi van 306 goed en comfortabel afleesbaar is, ook weer zijn voordeel positieve uitwerking op de accuduur. Backlight hoeft namelijk niet zo hard te werken om net zo veel licht uit het scherm te laten stralen vanwege de grotere pixels en de SoC wordt daardoor minder zwaar belast.
Om eerlijk te zijn gebruik om met alle plezier mijn Sony Xperia XZ2 Premium, maar ik heb onderhand wel een broertje dood aan Android. Karige ondersteuning en als je dan naar een custom ROM gaat heb je vaak dat er kleine dingen die net niet zo goed werken als bij de originele, specifieke gepatenteerde software voor de camera's bijvoorbeeld.
Die OnePlus kan prima nog uitkomen op 3 jaar ondersteuning. Oneplus 3 heeft eind 2019 nog een update gehad. Maar goed, zal geen 5 jaar worden of er is sprake van een wonder in Android land.

Van de opslag valt het me nog mee ergens, € 50 erbij leggen en je hebt 128 GB ipv 64 GB. Blijft veel meer dan wat een SD kaartje van 64 GB kost, of Apple aan dit geheugen aan kostprijs kwijt is, desondanks zijn er toestellen waar je richting het dubbele uitkomt voor eenzelfde geheugenupgrade. De upgrade naar 256 GB voelt dan weer buiten verhouding, daar nog weer eens € 120 bij. Die voelt als vanouds :X
Objectief gezien heeft dit toestel gewoon erg magere specs, ik zou hier niet voor warmlopen persoonlijk. Maar er zijn natuurlijk andere redenen, voor Apple begrippen inderdaad schappelijk geprijsd. En ik kan me inderdaad voorstellen dat deze formfactor + ondersteuning aanspreken.
Je moet je ook niet blind staren naar specs als het om Apple vs Android gaat...
De resolutie van LCD kan je niet 1 op 1 vergelijken met OLED.

LCd is scherper bij dezelfde resolutie omdat OLED in smartphones gebruik maakt van een pentile layout, bovendien moet je kijken naar de PPI omdat het een 4.7 inch scherm is en zegt resolutie op zichzelf niks zonder schermformaat.

Daarnaast is LCD niet per definitie slechter, in bepaalde aspecten is het beter dan OLED.
noem eens een aspect... voor tv's gaat het op daar de maximale helderheid beperkt is maar op telefoons zijn het oleds die helderder zijn. Ik kan niets bedenken waar een lcd beter in is op een telefoon, behalve de winst marge voor Apple.
Je hebt goede LCD’s en slechte OLEDs. Apple heeft doorgaans (héél) goede LCD’s (IPS ook trouwens!) die helder en kleurecht zijn. Vooral de kleurechtheid is waar Apple voor gaat en het 4,7” panel dat ze hiervoor hebben ontwikkeld is dan ook heel kleurecht.
Het is pas de laatste 2 jaar dat OLED op bijna alle punten op hetzelfde of beter niveau als LCD zit.

Echter roept men ook hier op Tweakers al vanaf de 1e Samsung Galaxy met OLED dat het superieur zou zijn aan LCD.

Ik ben volger van OLED van het 1e uur zelfs nog voordat er ook maar een apparaat op de markt was met OLED volgde ik deze techniek en het is pas recent volwassen.

De reden dat smartphonefabrikanten zoals Samsung het snel oppikten was juist omdat het voordelen bied in ruimte omdat het dunner was. De 1e smartphone OLED's gebruikten zelfs meer stroom dan LCD en zouden op papier zuinig moeten zijn maar waren dit niet.

Daarnaast had AMOLED om marketingtechnische redenen een hoge resolutie terwijl die resolutie op pentile was gebaseerd en gewoon minder scherp was dan LCD.

LCD heeft tot recent de beste helderheid, kleuren, geen last van inbranden, stroomverbruik als voordeel gehad. Pas sinds de Galaxy S8/S9 kan AMOLED echt concurreren met LCD's van Apple.
AMOLED brand nog steeds in. Je moet elke 2 jaar een nieuwe Samsung kopen omdat de statusbalk feller blijft dan de rest van het scherm. Het scherm wordt ook geler omdat blauwe subpixels eerder donkerder worden. En de knoppen onderaan branden ook in, maar andersom bij light mode (donkerder dan rest van scherm), dus je kan beter gestures aanzetten of soms wisselen tussen dark mode en light mode. Bij LCD hoef je je nooit zorgen te maken. Mijn monitor werkt nog steeds perfect na 5 jaar, maar als hij OLED was, zou hij na een jaar troep zijn. Bij OLED moet je je zorgen maken over welke kleuren hoe lang op het scherm staan voordat sommige (sub)pixels minder fel worden. Hopelijk houdt LG wel rekening met zwarte balken op de TV, anders moet je een nieuwe dure OLED TV kopen elke 2 jaar of zelfs elk jaar. Samsung houdt er in ieder geval geen rekening mee met hun telefoons.
Inderdaad, heb een Galaxy S7 waarvan het scherm na 2 jaar notabene is vervangen en zit gewoon inbranding in.

En dat terwijl Samsung er rekening mee kon houden in de software met pixel shifting omdat het in de bovenste statusbalk het duidelijkst is.

Maar 1 ding wat duidelijk is is dat Samsung en eigenlijk ook veel andere Android fabrikanten lui zijn en liever geen moeite steken daarin.
Hmmm raar hoor. Ik heb al 3 jaar een S8 en ben een zware smartphone gebruiker. Hier geen enkele vorm van burn-in.
Dat is ook het probleem.

De ene telefoon heeft het wel en de ander weer niet.

Maar het probleem bestaat weldegelijk.
Ben het met je eens w.b.t. resolutie en zo, maar die camera weet je niet. Als het een goede sensor is, dan is 'ie niet pover. Wacht eerst de met dit toestel gemaakte foto's maar af.
Voor net geen 500,- verwacht ik toch iets meer dan een single-sensor 12MP camera, ook al is dat een goede sensor. Maar goed reviews zullen het oordeel daarover vellen :)
Tjah, het is dat de iPhone duur is in Nederland.

Want in andere landen zoals Japan kost het omgerekend 420 euro.
De vlaggenschip van vorig jaar (OnePlus 8 is inmiddels al uit), met een releaseprijs van 599 euro. Niet de meest eerlijke vergelijking.
Inderdaad, zo geweldig is die iPhone Se helemaal niet.
Als je een iOS toestel wil zonder de hoofdprijs te betalen, maar wel met een snelle SOC is dit toch wel echt een mooie optie...
Wel een garantie voor software updates, geen enkel Android toestel die die "garantie" heeft.

Over paar is die "vlagschip" Android waarschijnlijk een "brick" waar geen officiële SW updates voor zijn.
Mid range? ehhh voor mij is midrange toch echt wel €350 max
Die prijs behoord het begin van de high end toestellen, tot een prijs wat de gek ervoor geeft

[Reactie gewijzigd door Kol Nedra op 15 april 2020 21:05]

Wat je zojuist beschreef is zeer subjectief.
Dat is jouw mening.

Dan zou je een nieuwe categorie moeten definieren voor toestellen van 1500 euro en dat zou dan niet meer kloppen.

Het is gewoon midrange.
Dat is jouw mening

toestellen van €1500 is ook high end idd.
Nee hoor, dat is onzin.

De duurste Huawei kost 2500, de duurste Samsung rond de 2000.

Als je dan low, mid en high eerlijk wilt verdelen kom je uit op iets van

100-900 low end
900-1700 midrange
1700-2500 high end

Jouw definitie klopt daarmee echt niet.

Je moet kijken naar daadwerkelijk verkochte telefoon, voor welke prijs, en misschien ook nog per land. Een telefoon van 400 euro kan hier best een mid range zijn, maar in Burundi voor alleen de rijkste consumenten beschikbaar zijn. Daar is een andere definitie op zijn plaats.
Wat is mid-end en wat is high-end? Punt is dat bijstandsmoeders in NL ook met een iPhone 11 lopen, dus wat is jouw definitie van mid-end? Bij Apple is de doorsnee advies verkoopprijs sowieso stukken hoger dan de concurrentie, maar daar krijg je dan ook een waardevast product voor terug wat langer meegaat.

Deze nieuwe iPhone SE begint VANAF 489 euro, beetje geheugen erbij en je zit zo aan de 600 euro.
Noem het mid-end, maar Apple ziet dit als het hun low-end basis instaptoestel. ;)
wat een onzin zeg. wil je bijstandsmoeders niet verwarren met tokkies? erg nare aanname van iemand die duidelijk niet beter weet, maar toch
De prijs bepaald niet de range. Wel de verkoopaantallen behoordende bij een range. De Note 10 is geen midrange omdat er een Fold is
Zou mijn salaris ook mee verschuiven dan?
Ik snap niet goed waar je laatste opmerking op slaat, soort onderhands bijdehand doen? :-)

Maar vroeger kocht ik een 'vlaggenschip' voor 350, als ik kijk wat een vlaggenschip nu kost zou ik niet zeggen dat mijn salaris evenredig is meegegroeid. Het zijn namelijk niet alleen telefoons die exponentieel duurder worden.
Vroeger waren er ook geen alternatieven voor 'vlaggenschepen'. Er was geen low end of midrange, feature phones werden namelijk beschouwd als low end en midrange.

Voor €350 krijg je nog steeds een knaller van een telefoon (denk aan een Pocophone F1 bijv).
Klopt sarcasme naar je opmerking moet kunnen toch, zonder gekheid mensen wijzen graag naar andere dat alles duurder en anders is, maar kijk eens naar jezelf denk ik soms.

De functies in een mobiel zijn voor iedereen anders, ik hou van een goede camera en wil graag power in een phone, de ander vind dit allemaal prima want een mobiel is om te “bellen” gelukkig kunnen we nog allemaal kiezen wat we nemen.
Dat vind ik ook al ruim genoeg om aan een telefoon uit te geven hoor, zeker als je jaarlijks of net iets minder vaak een nieuwe telefoon aanschaft. Voor dat bedrag komen veel flagship Android telefoons van twee tot drie jaar geleden binnen handbereik. Nieuw, niet refurbished o.i.d. Zelf schaf ik daardoor jaarlijks een Samsung uit de S serie aan, die nog prima voldoet aan mijn eisen en waar alle bugs inmiddels uitgefilterd zijn. Maar deze SE is zondermeer zeer scherp geprijsd, gezien de specs. Als ik in het iOS eco systeem zou zitten, zou ik het zeker overwegen.
Je koopt niet ieder jaar een nieuwe iPhone en misschien moet je, ook vanuit het oogpunt van deze aardkloot waar je op woont, eens overwegen om niet ieder jaar een nieuwe te halen.
Ik zit nu al bijna 6 jaar met me iPhone 6 en het is dat het scherm een beetje begint te haperen anders bleef ik er nog langer op zitten. Voor 400 euro toen nieuw gekocht, dus "value for money" is het zeker geweest. Nog steeds de eerste accu en zelfs die werkt nog goed, laatste iOS (12.x.x) er ook net weer op. Ik ben nog steeds een hele tevreden gebruiker die z'n telefoon ziet als een "het moet tegen woordig maar anders…" en iets dat alleen vervangen gaat worden als het echt niet anders meer kan ;) Het is voor mij geen mode acc / show off ding.

Dus ik denk dat ik nu voor de SE 2 ga, prijs/kwaliteit/ondersteuning voor weer pak hem beet 500 euro, lijkt me een super deal...

[Reactie gewijzigd door bonus op 16 april 2020 14:07]

Nieuwprijs van de iPhone 6 was 699 destijds.
nieuwprijs van de xr was 850 ofzo. Ik kocht de xr nieuw voor 640. Beetje goed shoppen.
Ik kocht hem via een bedrijf, die hadden hem retour gehad ivm een defecte maar die was al vervangen. Dus voor mij een mooie deal ;)
Je koopt niet ieder jaar een nieuwe iPhone en misschien moet je, ook vanuit het oogpunt van deze aardkloot waar je op woont, eens overwegen om niet ieder jaar een nieuwe te halen.
Precies, ik zit nog steeds op een iPhone X. Ding doet het prima, alleen de batterij begint na ruim 3 jaar wat slijtage te vertonen. (Wat normaal is). Zodra de opvolger van de 11 komt ga ik eens kijken wat ik ga doen.
een nieuwe batterij is toch vele goedkoper dan een nieuwe telefoon?
Dat is zeker waar. Het enige nadeel is dat wanneer je ook nog een kapot scherm hebt de batterij vervangen een dure grap wordt. Want een scherm vervangen kost in mijn geval 191 + 51 euro = 242 euro. Wat alsnog goedkoper is dan de reparatie van een iPhone X en hoger. Die prijzen schieten echt de lucht in.
Uhhm de iPhone X kwam in November 2017 uit, dus eerder ruim 2 jaar geleden dan ruim 3 jaar 😉.
Wil niet zeggen dat de telefoon direct bij release gekocht is :+. Ik vermoed dat hij bedoelt het moment dat de telefoon gekocht is tot nu.
Nou dan heb je hem dus toch maximaal 2,5 jaar? ;-)
Hier nog een 6s vanaf release, ben wel van plan dit jaar eens te kijken voor een nieuwer model
Mag dat dan niet voor ongeveer 1000 euro?
Ff batterij laten vervangen en hij kan weer even door.
Ik koop ook niet elk jaar een nieuwe Sony wat as je punt. Het is gewoon veel geld voor een midrange telefoon. Ik zeg niet dat hij niet mooi is maar waarschijnlijk net zo groot als de Xperia 10 2.
Mijn punt is dat je niet ieder jaar een nieuwe telefoon moet kopen, jammer dat je het anders probeert te zien. De processor die er overigens inzit is echt geen midrange. Neem dan ook nog eens een OS mee die heel efficient is en je kan er zeker 5/6 jaar mee vooruit, lijkt me een fair deal. En zo niet, koop je hem lekker niet.

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 16 april 2020 14:05]

Dat ga ik ook niet doen zoals ik al zei ik tevreden met mijn Xperia telefoon.

Ik zat even de prijzen goed te lezen vanaf €489 voor 64 die je niet kan uitbreiden met extra geheugen echt gewoon te duur.

[Reactie gewijzigd door kobusJANMAAT op 16 april 2020 16:30]

Xperia's zijn naar mijn weten prima telefoons, ja. Hoewel die vaak op het eerste gezicht ook niet veel bieden voor hun prijzen overigens. Wat dat betreft hebben Koreanen de Japanners in hun eigen methode verslagen (Kansai engineering).
Jaarlijks????? Lekker voor het milieu. Ik doe gemiddeld 4 a 5 jaar met een telefoon.
De enigste reden dat ik tot voorheen jaarlijks een nieuwe telefoon kocht was omdat mn eerste 2 (iPhone 4S en Galaxy S6) beide binnen 1 jaar kapot gingen. Daarna stapte ik over naar Xiaomi, en alleen budget telefoons (voor mij is budget onder de 450 of zo). Redmi Note 4 werd na n jaar al langzaam en kreeg amper nog updates. Daarna de Mi 8, deed t wel goed, maar ook die leek al geen updates te krijgen (weet niet of dat zo is). Nu de Mi 9T Pro.

Eind van t jaar loopt mn abonnement af, dan ga ik de Mi 10 Pro van 999 euro kopen. Die zal ik dan dus ook niet na 1 jaar al vervangen, dat is net ff iets anders dan een telefoon van 250 euro of zo
Dus jij koopt de flagships van twee jaar terug? Hoe doe je dat met updates dan? Zo ongeveer 100% van de android telefoons kan je 2 jaar na release weggooien omdat er geen (beveiligings)updates meer komen voor dat apparaat.

Dat is voor mij de rede dat er geen android meer in huis komt.


Blijkbaar zijn er tegenwoordig ook android telefoons die langer updates ontvangen Mijn advies is wel om heel heel goed op te letten

[Reactie gewijzigd door stevens20 op 16 april 2020 10:10]

Dat beschrijf je verkeerd, je krijg na 2 jaar juist alleen nog maar beveiligings updates, alleen geen upgrades naar nieuwe Android versie meer. Dat is dus totaal iets anders dan jij zegt.
Dit is dus niet waar.
Ik heb een oneplus 5 (release date 2017) en ik zie nog geen reden om te upgraden. Juist omdat ik recentelijk een nieuwe android versie gehad heb, en elke maand keurig mijn updates blijf krijgen.
(tevens werkt hij nog perfect waardoor ik ook hiervoor geen reden tot updgrade zie)
Waarom zou je een telefoon weg gooien als er geen (security) updates meer komen. Als ik naar m'n pa kijk, zijn toestel heeft Android 9 en zal geen 10 meer krijgen. Maar het toestel werkt verder prima. Hij belt, hij whatsappt en zit op facebook (en buienradar). Meer doet hij niet dus zn toestel gaat nog wel een paar jaar mee en hij hoeft zich echt geen zorgen te maken over veiligheid, de meeste gevallen zijn een storm in een glas water.
De S serie wordt een jaar of vier ondersteund dus als je ze 2 jaar oud koopt krijg je nog 2 jaar updates. Op zich wel te doen.... de S 7 van m'n vrouw heeft pas nog een update gehad, die is nu 4.5 jaar ofzo.
@Superstoned @MrDayOff @kleefei @Daniel_Elessar

Oke, ik begrijp dat mijn opmerking niet helemaal klopt, dank voor de rectificatie. Toch wil ik jullie zeggen dat mijn Sony xz1c precies 2 jaar na release geen enkele update meer heeft ontvangen. Dus er zijn misschien merken die het goed doen maar helaas niet allemaal. De Sony werd destijds ook gepromoot met “lange ondersteuning” & “premium telefoon” en daar verwacht ik echt wel wat anders bij een telefoon die bij release €600,- kostte. Maar misschien is dit een negatieve uitschieter.
Ik ken sony niet, maar ik zie voor deze telefoon nog een update van 27-3 j.l.?
https://developer.sony.co...10-0-kernel-4-14-yoshino/
Wat mis ik hier? (oprechte vraag)

[Reactie gewijzigd door kleefei op 16 april 2020 15:52]

Inderdaad, ik dacht ook al even dat ik iets gemist had. De S7 staat overigens niet meer in de maandelijkse update lijst: https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Daarnaast zitten er helaas in grote Android updates (zeg 10.x->11.x) vaak ook beveiligings-updates die niet meekomen met oudere Android versies, zelfs als die de Android Security Bulletin updates op de voet volgen.

Dat is voornamelijk het resultaat van hoe software ontwikkeling werkt. Als ontwikkelaar heb je soms iets van 'hmm, daar klopt iets niet', en of dat dan invloed op de beveiligings-aspecten heeft sta je niet zo bij stil, er is een bugje opgelost.

Kan even geen bron noemen, maar ik gok dat als je CopperHeadOS berichten uitpluist, je hier vast wat gemopper over tegenkomt: https://twitter.com/CopperheadOS

Mede door het update beleid daalt de prijs van tweedehands Android telefoons veel harder dan iPhones: https://www.bankmycell.co...ciation-report-2019-2020/

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 16 april 2020 11:46]

met alle voordelen van dien.
Nou ja die voordelen zijn ook weer niet zo relevant voor 90% van de gebruikers, zolang het veilig is is 't wel OK tenzij je een tweaker bent. Zelf moet ik zeggen dat ik het verschil tussen Android 9 en 10 al amper de moeite waard vond en ik zit totaal niet uit te kijken naar 11.

Dat was vroegah wel anders, ja, op mijn S7 vond ik het jammer geen nieuwere android meer te krijgen, maar de verschillen zijn kleiner en Samsung maakt vaak de belangrijkste functies sowieso beschikbaar via hun eigen skin (ik had al op de S7 een dark theme...)
Inmiddels keren ze daar wel hun schip een beetje, toch een aantal bedrijven die nog wel security patches geven maar verder niks op oudere toestellen. Apple doet het dan inderdaad iets beter. Maar anderen steken een tandje bij, wat je mag verachten.
LineageOS is een community OS, geen support vanuit de fabrikant. Daarmee is het appels en peren vergelijken.
Gezien jouw taalgebruik, zou ik hier normaal gezien niet op reageren. Inhoudelijk kan ik jou wellicht geruststellen met de gedachte dat ik de betreffende telefoons, ook die van andere gezinsleden en vrienden, na een jaar aanbied ter recycling, waarvan de opbrengst geheel ten goede komt van een goed doel. Mocht het je interesseren, dat betreft de stichting Opkikker. Jouw opmerking kwalificeer ik daarom als ongepast.
Ja ik zou ook zeggen midrange is 200 tot 350€. Die prijs is nog altijd veel voor een rebranded iphone 8 dat jaren geleden uitkwam... Enigste dat het waard maakt is de cpu. Maar ja, nog altijd lcd, nog altijd lage res, camera resolutie laag, 1 main camera. Dit is 2020 en niet meer 2014 ....
5 jaar geleden was dat inderdaad midrange, maar tegenwoordig is midrange meer tussen de 400 en 800.
Een ideale werk smartphone.. Tijd om de eerste SE vaarwel te zeggen. |
Nu hopen dat onze organisatie er hetzelfde over denkt. De eerste SE's vallen met bosjes om nl O-)
Ik denk dat voor alle bedrijven/instellingen het de beste optie is qua telefoon. Gezien lage resolutie en daarmee een lage belasting van het systeem een toestel waar je makkelijk je hele werkdag mee doorkomt
Dat zijn denk ik nog niet eens de belangrijke punten.
Intune werkt gewoon het beste met iOS devices.
Met Android zit je voor een beetje gelijkwaardige beveiliging aan Android Enterprise vast wat gewoon minder fijn werkt.
Ik had in mijn initiële reactie ook over ~5 jaar ondersteuning. Dat is voor iedere gebruiker, maar zeker de zakelijke, unique selling point.
Eens, dat is zeker een pluspunt.
We hebben juist veel meer problemen met iOS devices en Intune dan de Android toestellen.
We gebruiken dan weliswaar Samsung die een uitmuntende integratie heeft via KNOX, beter nog dan iOS.

Voor het gros van de instellngen, werkt Android prima samen met Intune, alleen waren er wat problemen met Android 10 omdat het IMEI niet meer uitgelezen mag worden, dus kon je devices niet voor registreren als zakelijk.

Maar al onze toestellen (ook mijn Oneplus toestel) werken vlekkeloos samen met Intune zonder Android Enterprise

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 16 april 2020 11:55]

Waarom zijn de iphone 6/7/8 dan geen modellen die geschikt waren voor je werk? Ze lijken allemaal precies op elkaar...wauw??? SE2 is een kopie daarvan!

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 15 april 2020 21:14]

Omdat die toestellen bij launch 2x zo duur waren. En toen was de originele SE ook nog relevant.
Dit is voor de zakelijke markt gewoon een no-brainer:
- ondersteuning
- prijs (TCO)
- nieuw, een 6/7/8 heeft een oudere chip en lopen op de laatste jaren ondersteuning terwijl deze hoogstwaarschijnlijk 5 jaar verder kan

De verkoopsaantallen zullen het wel bewijzen.;-)
Zojuist akkoord gevraagd bij m'n chef. Direct vrijdag proberen te bestellen.

Ik loop met 2 telefoons rond, zakelijk is 4.7" prima en scheelt een volle broekzak.
Wat is het verwachte verloop van de nieuwprijs over een jaar, of over 2 jaar? Blijft deze langer stabiel op dit niveau dan de highest-end iPhones, of zal deze ook gaan zakken en hoe snel?
Ironisch of iconisch design?
Thanks, typepolio door autocorrect 😅
Vergeet niet dat er ook een hoop mensen absoluut geen Apple willen, en liever ieder 2 jaar een nieuw toestel kopen dan 5 jaar lang hetzelfde toestel die steeds trager wordt.
Ik denk het ook, ik denk er sterk over na om mijn iPhone XR van een half jaar oud te verkopen.

Ik vind het formaat van de XR of een Iphone 11 veel te lomp en Face ID kan me gestolen worden.
Mid-range? Bijna €500 voor een telefoon zal je mij niet zien neerleggen. En wel heel apart dat er slechts 1 camera op zit. Mijn Samsung A50 heeft er een wide en zoomlens op zitten.
Oh ja, en 128GB interne opslag

Edit - teveel: gedoe over dates enzo weggehaald

[Reactie gewijzigd door MartineEekhof op 16 april 2020 11:27]

Telefoons zijn ontstellend duur geworden, daar was laatst nog een artikel over. Naast high-end en de "ultra high-end" zit een range die ook steeds duurder wordt, dat is midrange. Ik weet nog dat ik mijn eerste Android telefoon kocht, een Xperia S, kostte me 499 Euro. Dat vond ik toen een heel bedrag, maar dat is inmiddels ook 8 jaar geleden. In de tussentijd doen die telefoons veel meer, maar die iPhone SE 2020 is niet duurder dan die Xperia S.

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 16 april 2020 08:18]

Ik kan me herinneren dat ik rond de 400 euro betaald heb voor een iphone 4. Laat ook zien dat iphones ooit goedkoop waren. Sterker nog Steve Jobs wilde dat telefoons betaalbaar waren.

Ik zeg altijd dat we bepaalde dingen ook in perspectief moeten zien. We zeggen allemaal smartphones zijn duurder geworden, maar een Pocophone heb je voor rond de 250 euro en die zijn erg goed. De eerste smartphones waren rond de 300/400 euro range en als je dan vergelijkt wat je nu voor 300 euro krijgt en toen is dat wel een wezenlijk verschil.

Los van dat alles, mensen moeten niet vergeten dat zo'n 10/12 jaar geleden de meeste mensen een hoop zaken los hadden. Voorbeeld:
- Een feature of dumbphone
- Los navigatie systeempje van tomtom
- Een aparte camera
- Wellicht lightgewicht internet users die destijds ook een laptop hadden
- Een kompas voor de padvinders (of iemand die dat nodig had)
- Eventueel andere zaken die met een smartphone kunnen tegenwoordig

Kortom, als je het in perspectief bekijkt is die smartphone niet zo duur als het lijkt. Je kunt nog steeds een relatief goede smartphone kopen voor weinig geld.

Enkel is er nu meer keuze. Vroeger had je tig verschillende soorten compact camera's (ik neem die als voorbeeld omdat er vooral om scherm en camera wordt gestreden in het high end segment). Dit is nu dus ook het geval met smartphones, een mooier scherm en betere camera(s) is een prima reden om een toestel duurder te maken. Het verschil met toen en nu is enkel dat destijds er weinig "smartphones" waren en er waren eigenlijk alleen "high-end" toestellen.
Ik denk dat Steve Jobs niet zo bezig was met 'betaalbare telefoons'.
Het was gewoon een andere markt destijds. Toen de eerste iPhone op de markt kwam voor $499 en $599 was iedereen aan het janken dat het ding zo duur was. En was het ook zowat het duurste toestel op de markt.

Wat er gebeurt is dat naar mate de smartphone markt volwassen is geworden, en iedereen gewend is aan het apparaat en het zo ontzettend veel gebruikt. Is dat het ding wel wat meer mag kosten.

Men vind het helemaal niet zo erg meer om een kleine 1000 euro uit te geven aan een smartphone.
En daar hebben alle merken mooi op ingespeeld, want je kunt nu eenmaal betere marges halen op een product van 1000 euro dan een product van 500 euro.

Het is deels dus gewoon slimme marketing en een veranderende vraag Vannuit de consument.
Ik vind de prijs prima, zeker als je dit in de context van de rest van de iPhone lineup zet: Tot op heden was het enige alternatief een iPhone 8 en deze SE is gewoon op vrijwel elk vlak beter én goedkoper. Apple legt duidelijk andere prioriteiten bij een 'budgetmodel' dan Androidfabrikanten dus het is lastig te vergelijken. Feit is wel dat je vanaf nu voor ±€500 een véél betere iPhone krijgt dan voorheen.

De eerste iPhone was overigens in de VS alléén met 2-jarig contract te koop, dus die $499 was nog steeds een gesubsidieerde prijs. Ik geloof dat de 3G als eerste los te koop was voor "de helft": $199 mét contract. Dat kwam overigens neer op $599 zonder contract.
Dat zal dan toch wel zijn wanneer de iPhone 4S of 5 reeds op de markt was of in combinatie met een abonnement. Ik heb bij lancering €750 voor een simlockvrije iPhone 4 met 32Gb betaalt, inmiddels bijna 10 jaar geleden. Deze begon dus bij €650 voor 16Gb.
Dat was inderdaad in combinatie met een abonnement en was net voor de lancering vd 4S.
Telefoons zijn ontstellend duur geworden, daar was laatst nog een artikel over.
Er zijn meer duurdere toestellen uitgekomen. Voor 200-250 EUR kocht je vijf jaar geleden een aardige mid-ranger. Dat lukt nu nog steeds voor dit bedrag.
Ik heb waarschijnlijk een andere definitie van een mid-range. Bijvoorbeeld een Pixel 3a welke ook $399 kostte, hier 399 euro.

Verschil is dat de 3a wel een tragere processor heeft dan de XL. Deze iPhone heeft wel een snelle SOC.

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 15 april 2020 21:54]

Mid-range is een vrij breed begrip geworden omdat de flagship modellen zoveel meer zijn gaan kosten.
Mid-range moet nu de lading dekken voor alles tussen de 150 en 500+ euro.
150? Is dat niet laag voor de term midrange? Ik vind dat wel een instapperprijs, om eerlijk te zijn. Zou dat zelf bij 200-250 laten beginnen, maar dat is erg betwistbaar.

Overigens vind ik de verschuiving van 500-700 naar 700 tot +1000 voor high end (wederom, eigen gevoel, je kunt hele mooie toestellen voor 400-600 euro kopen) ook zeer betreurenswaardig, en loop ik nu na 4 iPhones met een OnePlus 6. Schuin kijkend naar wat er bij Apple gebeurt, want het kriebelt toch.

Maar: hoe goed die SoC, het ecosysteem en de ondersteuning qua updates ook zijn: die bezels in deze prijsklasse anno 2020 zou voor mij een dealbreaker zijn. Ik wacht nog eventjes.

[Reactie gewijzigd door john milton op 15 april 2020 23:13]

Dit is het midden van het middensegment anno 2019-2020. Tussen 400 en 500 is het middelpunt. High-end of premium begint vanaf ± 700 en tegenwoordig heb je 'luxe' met drie nullen. De markt is verdeeld in drie-vier prijscategorieën en die zijn elk vrij breed t.o.v. van 7-12 jaar geleden.
En wel heel apart dat er slechts 1 camera op zit.
Apple's "budget". Camera is hét twistpunt voor consumenten en fabrikanten.

reviews: Waarom zijn er veel dure telefoons? De opkomst van Pro, Plus en Ultra

[Reactie gewijzigd door Blizz op 15 april 2020 20:20]

Ach vergis je niet, de meeste mensen willen gewoon een camera die het doet. Daar hoeven niet 5 verschillende camera's op te zitten, als de ene maar functioneel is.
Dat klopt zeker, daarom denk ik dat 'luxe' ook een prima label is voor het duurdere high-end segment. Het is meer, het is beter, het is vaak niet (brood)nodig.
Ach vergis je niet, de meeste mensen willen gewoon een camera die het doet. Daar hoeven niet 5 verschillende camera's op te zitten, als de ene maar functioneel is.
Precies. Ik vind het in deze klasse ook vele malen interessanter wat ze uit die hardware kunnen halen (idem voor bijvoorbeeld de aankomende Pixel 4A).
Dat er nieuwe prijsklasses verzonnen worden betekent niet dat "mid-range" ineens verschuift.

Mid range is voor de meeste mensen een Galaxy A40 of A50 (200-300 eur)
Inderdaad, de Galaxy A serie is het toonbeeld van mid-range, de duurste is zo'n 400 euro, de a71. 380 ofzo, ik zit daar nu op te azen als vervanging van de s7.
Oh ja, en hoe lang krijg je software-updates? En hoe snel is je chip? Hoe lang kun je dus echt met het toestel doen?
Koop dan een Nokia 7.2 dat met Android One, dan zit je wel goed met je updates en heb je geen last van bloated software.

Komt met 128GB, 6GB ram, 3 camera's op de achterkant met Zeis lenzen en een snapdragon 660 op een resolutie van 2280 op 1080.

Ja die chip van Apple is beter maar je zit ook op 200 euro meer. En dan stel ik mij nog de vraag of die chip wel op full power gaat lopen want gezien het toestel zelf heel weinig gaat vragen door de lage resolutie wat zou willen zeggen dat de SE beter uit testen gaat komen dan hun toestellen waar ze meer dan het dubbele voor vragen. Uiteraard zwijgen ze in alle talen over wat voor A13 dit juist is dus dat word wachten op diepgaande reviews.

En voor 500 euro krijg je bij Nokia gelijk hun topmodel de 9 met alles wat je maar wilt, Apple zet daar heel goede software ondersteuning tegenover maar 500 euro voor hun SE model, ik ben heel benieuwd of ze dat in de huidige markomstandigheden verkocht gaan krijgen waarbij het not done is om te pronken met luxe goederen, wat in hun nadeel gaat uitdraaien.
Nokia 7.2 heeft geen top SoC.
Heb een S4 mini, in gebruik door mijn zoon, doet het prima.
De S7 krijgt nog steeds updates.
Tsja, het is natuurlijk (deels in ieder geval) een mening. Ook al begrijp ik je wel.

Echter, vergelijk het met een Apple apparaat en het is wel budget te noemen. Een hoge prijs voor een budget smartphone, maar niet zozeer dus voor Apple.

Iemand die in het ecosysteem van Apple zit en daar wil blijven (gemak nieuw device / gebruikersgemak / omdat ze het graag willen) heeft een betaalbaar toestel hieraan.

Overigens val ik in de groep die vanwege praktische overwegingen liever op iOS devices blijf. Minste tijd kwijt met overzetten van zut (hetgeen ik niet via allerlei vage Apple - Google cloud constructies wil doen).

Daarnaast heb je ook nog te maken met de keuze android (Google, evil big brother met gigantische datahonger) en Apple (ook niet om happy van te worden, datahonger lijkt iets minder en evil lijkt wat beperkter en meer intern).

Die -1 komt wellicht door de toon die mensen verkeerd interpreteren? En dat daten met 1,5 meter afstand is nu ook niet echt gezellig te noemen :-)
Welke toon bedoel je? Afgezien van mijn date-grapje is het mijn observatie dat mijn telefoon prima meegaat, nog een lange tijd (veiligheids)updates krijgt en prima hardware aan boord heeft.

Vervolgens krijg ik >100 -1 op mijn bordje. Dan kan ik alleen maar concluderen dat Apple-fans massaal aan het downmodden zijn.

[Reactie gewijzigd door MartineEekhof op 16 april 2020 21:51]

Daar had ik wat duidelijker kunnen zijn. Aangezien ik geen probleem heb met je gebruikte toon.

Je zet de toon (bij velen vermoed ik) door er lekker direct in te komen door te beginnen met "Mid-range? Bijna €500 voor een telefoon zal je mij niet zien neerleggen.". Veel kwetsbare zieltjes in de wereld die niet zo van dat directe houden.

Zelf heb ik zowel Apple als Android devices. Van beide geen echte fan, maar neig toch iets meer naar Apple vanwege meer zekerheid qua updates.

Dat modden, volgens mij modden heel veel mensen niet realistisch. Al die -1 zijn onnodig. Het is een mening die je geeft en dat moet gewoon kunnen. Enkel modden en verder geen toelichting is lekker makkelijk.

Overigens triest dat je de post moet aanpassen i.v.m. dat gedoe. Grapjes kunnen veel mensen geloof ik ook niet meer tegen. Zitten misschien te lang opgesloten. O-)
Deze Apple is een regelrechte OnePlus killer. Voor €500 krijg je een van de snelste SOCs op de markt met een goed scherm en camera.
Snelste SOCs ja, een goed scherm, mwah het is een LCD en niet eens full HD resolutie. eigenlijk krijg je voor 500 euro een telefoon uit 2017 met een processor van 2019.
Alles boven de 300DPI kunnen je ogen niet waarnemen. Dus dat het geen 1080P scherm is, zullen velen niet eens merken. En het zorgt ook voor lager batterij verbruik. En wat is er mis met LCD? Je zult ergens een compromis moeten sluiten, net als OnePlus deed destijds. Nu maken ze daar geen compromissen meer en kosten ze net zoveel als een Apple.
nou schermen boven de 300DPI kun je wel waarnemen hoor, het licht eraan hoe ver je het toestel van je ogen afhoudt.
De resolutie zul je merken bij het kijken van video's of foto's, ook netflix content kan niet op HD.
En LCD geeft minder mooi weer dan OLED, ook met de backlight kun je de verlichting zien.
Verder vind ik het design van de iphone SE 2020 erg gedateerd, maar dat is persoonlijk.
Ik ben benieuwd wat ze hebben gedaan met de camera, voor zover ik kan zien lijkt het ook dezelfde camera als de iphone 8, dus is er alleen software verbetering.
Wedden dat deze telefoon meer exemplaren gaat verkopen dan OnePlus met zijn 8?
Nee. Ik vind Coke Zero niet te zuipen. Ik drink Pepsi Max.
Ik hoop vooral dat er weer meer kleine telefoons komen van rond de 140mm lengte en 65mm breedte, liefst nog kleiner. Die kun je teminste in je hand houden. Ik vind dat veel fijner, maar zie maar eens iets met een goede prijs/kwaliteitverhouding te krijgen wat niet richting de 6.5" gaat en daarmee noodgedwongen naar boven de 160mm lang en 75mm breed.

De Samsung Galaxy A40 is een heel goed voorbeeld, maar heeft nog een behoorlijke afstand tot deze iPhone voor wat betreft specs. Hij kost rond de 200 euro en is voor dat geld heel goed, maar ik ben best bereid 300-400 euro te betalen voor iets wat weer stukken beter is. Bijvoorbeel de A70, maar die is weer gigantisch.

De Z-Compact serie van Sony is ook een topvoorbeeld, en die heb ik lang gehad, maar die lijdt denk ik onder een gebrek aan concurrentie. Hij is nog vrij duur, en bijvoorbeeld de verhouding van schermoppervlak tot totale oppervlak is dramatisch slecht. Ik heb het gevoel dat die iets achterlopen maar wel een hoge prijs vragen. Helaas is mijn XZ1 Compact kapot gegaan.

Misschien is het kleiner worden van (mid-range?) telefoons met deze iPhone wel weer een trend. Als beeldscherm heb je hem niet hard nodig nu je steeds makkelijker overal kan casten. Mensen zijn ook misschien meer gewend om dingen te doen op een smartwatch met een mini scherm. Toetsenborden worden steeds beter in voorspellen wat je bedoelt als je typt of swipet, dus wat dat betreft is de weg vrij voor kleinere schermen. Daarnaast kunnen ze de randen van toestellen steeds dunner maken dus je kunt nog steeds prima een ruim scherm kwijt en toch een vrij kleine telefoon hebben, zie bijvoorbeeld de 5.9" Galaxy A40. Die is maar enkele millimeters groter dan deze nieuwe iPhone, maar heeft wel het scherm van rand tot rand waardoor die (vooral in de lengte) een stuk meer schermruimte heeft op een goed formaat toestel.
Ik deel jouw mening; ik heb zelf nog steeds de oude iPhone SE en vind dit qua formaat echt ideaal; compact en praktisch. Mijn vorige mobiel was de iPhone 4s en dat vond ik helemaal fantastisch 😍
Of jij het ervoor neertelt of niet zegt niks. Dit is midrange.
Marktsegmentatie wordt bepaald door het aanbod op de markt, niet door hoeveel jij persoonlijk uit wil geven aan een telefoon.
Vrij ironische opmerking aangezien je blind op de haat-bandwagon stapt.
Denk eens na, denk je echt dat er zoveel mensen hun telefoons gebruiken als het prul is? Dan kom je vast met een argument dat het allemaal domme schapen zijn, maar dan moet je wel echt uit je ivoren toren komen.
Ik gebruik mijn iPhone 5S uit 2013 nog steeds zonder problemen nadat ik de batterij heb vervangen. In het wild zie ik ook nog veel mensen met een relatief oude iPhone rondlopen. Echter kan ik niet hetzelfde zeggen over Android toestellen. M.a.w. als je niet elk 1-2 jaar een nieuw telefoon koopt, dan is de meerprijs goed terug te verdienen. Alhoewel andere vlaggenschip Android toestellen ook vrijwel hetzelfde zijn geprijsd...
In het verleden had ik een flaggenschip Android die na een jaar al zeer merkbaar trager is geworden. Dat is inmiddels gelukkig anders, mijn LG V30 loopt nog prima. (Maar die zal echter niet 5 jaar lang OS updates krijgen).
Als je iOS niet fijn vind is prima, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Het kinderachtige gedoe van anti dit anti dat of pro dit pro dat is erg vermoeiend en vrij teleurstellend om te zien.
OP sommige unten is LCD weer beter dan een oled/led scherm. Het is maar wat je wilt. :)
Welke punten moeten dat zijn dan?
Daar zul je vast nog wel een mooi artikel over kunnen vinden hier op tweakers ;)
Is dit niet het bewijs dat de 11 Pro zwaar overpriced is?

Als ze dit kunnen maken onder de 500 euro, dan slaat de prijs van 1.000 euro voor de 11 Pro naar mijn idee nergens op.
Laat staan 200,- extra voor 256GB.. dat spul kost in de praktijk echt bijna geen drol.
Nog nooit opgevallen dat fabrikanten nooit de prijs zetten in functie van wat het hen kost, maar altijd in functie van wat het kan opbrengen, en dus in functie van wat de klant wil geven, en van wat de concurrent aanbiedt?!
Niks mis met marge nemen.
Maar de logica van de prijsstellingen ontgaat me volledig.
Zolang zoveel mensen de steeds hoger gaande prijzen blijven betalen, blijven de prijzen ook hoger gaan. :D

Er hoeft geen echte logica achter te zitten. Je zou bijna kunnen zeggen dat dat de logica achter zulke prijsstellingen hem zit in wat mensen bereid zijn er voor te betalen. En de Pro line-up is eentje dat het beste van het beste moet hebben. Allen dat labeltje kost je wat extra en mensen willen dat maar al te graag, blijkt. Terwijl de toestellen op veel vlakken niet per se heel veel beter presteren dan de iets goedkopere modellen.

[Reactie gewijzigd door Luca op 15 april 2020 18:52]

Lekker boeiend allemaal. Als mensen het willen betalen prima toch? Vraag en aanbod gevalletje.

Als je ziet wat onze klanten betalen voor een beeldschermpje met een Linux based os in de offshore dan vallen die iPhone prijzen best mee :D
Het programmeren van de software was tevens zo gepiept, geen elle lange research kosten..

Laten we zeggen dat je er een leuk huis van kunt kopen.. Maakt het uit, nee. Als je het gaat vergelijken met hardware wat in een iPhone zit lach je je rot...

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 15 april 2020 20:21]

En de Lloyds accreditatie? En de verplichte ISO certificering van jullie bedrijf? En alle andere certificeringen en accreditaties? Die komen zeker niet terug in je kostprijs? :D als er een wereldje vol zit met verplichte certificaten is het wel offshore.
Erg fijn dat je dit aanhaalt.. :)

Precies dat, er is zoveel meer dan alleen het product ansich...
Toch hoeft dat niet perce waar te zijn. Als ze de iPhone 11 pro voor €700 euro verkopen terwijl bijvoorbeeld de Galaxy S20 of de nieuwste Huawei flagship wordt verkocht voor meer dan €1000 dan kan het best zijn Apple heel veel markt wint en uiteindelijk meer verdiend. Helemaal als je uiteindelijk de cross-selling door rekend. Mijn opa zei vroeger altijd: liever een snelle gulden dan een trage knaak.

[Reactie gewijzigd door dafallrapper op 15 april 2020 21:45]

Je begrijpt hopelijk wel dat Apple zich altijd boven de rest wil positioneren?
Wat denk je dat een goedkoper toestel prijs zal doen met hun merk imago zal doen?
In de klassieke economie staat deze betalingsbereidheid ten grondslag aan allerlei theorieën.
Ik vind de prijsstellingen perfect logisch. Apple probeert verschillende klanten aan te spreken, in verschillende segmenten. Waarom zouden ze een 11 Pro goedkoper maken als je de prijs van concurrerende toestellen ziet? De 11 Pro verkoopt goed, ook ten opzichte van de reguliere 11. Deze iPhone 9 is aantrekkelijk geprijsd, en de reguliere 11 is in principe nog voldoende verschillend (van de 9) om aantrekkelijk te blijven voor wie toch meer geld wil uitgeven voor meer scherm/camera zonder daarvoor een 11 Pro te ambiëren...
Daar is een uitdrukking voor in het Nederlands: "wat de gek ervoor geeft". Het is puur vraag en aanbod. Als de consumenten de dure toestellen kopen, zullen de fabrikanten ze maken, want marge.
Vraagprijs wordt niet bepaald door de productiekosten, niet met luxegoederen zoals (high end) smartphones. Als er nog steeds massaal mensen zijn die zo'n bedrag willen betalen, waarom zou je als bedrijf dat er niet voor vragen? Er is een (voorspellend) optimumcurve berekend tussen prijs en aantal voorspelde verkopen bij die prijs.
Als je je niet verdiept in waar je over discussieert zal elke logica je ontgaan.

Apple gebruikt duurdere en snellere geheugen dan Android fabrikanten.
"duurdere" en "snellere" zijn relatieve begrippen, dus echt veel voeg je anders ook niet toe aan de discussie.

En je kunt niet spreken over "Android fabrikanten" in zijn algemeenheid, Samsung gebruikt echt ander geheugen dan Xioemifhgueg.
Sterker nog, iPhone gebruikt Samsung, een 'Android fabrikant' geheugen!

En die 20 euro voor 256GB, kom op waar hebben we het over met "duurder" geheugen.
Nogmaals, prima dat het duurder is maar we hebben het nog steeds over 20 euro...
Met je "je snapt er niks van" ga je zelf totaal voorbij aan de absolute waardes..

[Reactie gewijzigd door Bender op 16 april 2020 23:57]

Het is niet relevant wat de prijs is, er gaan wel meer componenten in een telefoon dan alleen geheugen.

Als je elk onderdeel de net iets duurdere variant erin zou moeten stoppen dan krijg je dus een duurder toestel.

Ik hoef jou dit toch niet uit te leggen op een website als Tweakers?

Je laat wel blijken dat je je stinkende best doet om het niet te begrijpen... 8)7
Wat is je doel nu? Reactie uitlokken? Jij wil geen iphone, fijn voor je. Veel plezier met jouw telefoon, welke dat ook is. Jouw commentaar brengt niks bij, kleuter.
Of mensen die wél kiezen voor kwaliteit ;)
En mensen die wél iets met privacy hebben
En mensen die wél langer dan een maand of wat support op hun telefoon willen
etc. etc.

Dat jij er nogal slechte selectie"criteria" erop nahoudt wat vrienden en kennissen betreft (in jouw geval pak je denk ik wat je pakken kunt...) is jouw probleem, niet dat van anderen :)

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 15 april 2020 21:54]

Gelukkig zijn andere fabrikanten liefdadigheidsinstellingen die jou willen helpen aan een afluisterapparaat euhh ik bedoel smartphone.

Die je na 2 jaar kan weggooien.

[Reactie gewijzigd door Goedste op 15 april 2020 22:48]

Dit is exact wat er ook bij deze SE gebeurt. Produktiekost heeft voor dit soort produkten helemaal niets met de verkoopprijs te maken.

In de VS kost het goedkoopste model $399. Dit is de prijs zonder sales tax, zoals gewoonlijk is in de VS. Dus, als we even verder tellen, dan is $399 gelijk aan €366 (met huidige prijs van de Euro: €1~$1.09). Als we daar dan 21% BTW bijtellen, komen we uit op: €443.

Importkosten kunnen we negeren tussen VS en EU, vermits hij in beide gevallen geimporteerd wordt uit China en dus in beide gevallen vergelijkbare importkost betaald zal moeten worden.

Met andere woorden, identiek hetzelfde toestel is in Europa $50 duurder dan in de VS!

[Reactie gewijzigd door TetsuoShima op 15 april 2020 19:13]

Met een jaar meer garantie standaard.
Mocht die garantie de oorzaak zijn van de $50 hogere aanschafprijs, dan wil dat zeggen dat er voor 1 jaar extra garantie 1/8 van de verkoopprijs extra wordt aangerekend, wat op zijn beurt wil zeggen dan 1/16 van alle verkochte iPhones kapot gaat door een fabricagefout tussen de 1 en 2 jaar na aankoop. (waarin ik ruwweg aanneem dat het herstellen van een iPhone die stuk is evenveel kost als een volledig nieuwe iPhone)

Hier bestaat data van (van oudere iPhone modellen), die aangeeft dat de algemene sterfte van recente iPhone modellen rond of onder de 6% ligt. Dat is met inbegrip van het eerste levensjaar. Dus dat geeft al onmiddellijk aan dat de oorspronkelijke aanname niet kan kloppen en dat die $50 dus niet de waarde heeft van een extra jaar garantie. Wat op zijn beurt weer aangeeft dat de verkoopprijs weinig te maken heeft met de kostprijs, wat de oorspronkelijke bedoeling was van mijn post.
De verklaring van een verkoopprijs zoeken in de kostprijs is zelden zinvol, dat hebben economen al eeuwen (!) geleden aangetoond.
Inderdaad, dat is wat ik ook zeg, alleen zet ik er controleerbare berekeningen bij zodat die mensen die het omgekeerde blijven beweren iets aantoonbaars hebben om over na te denken ipv gewoon een bewering.
In Duitsland een tientje goedkoper🤪
Klopt en in Italië een tientje duurder, dat is Apple's manier om met BTW verschillen om te gaan. De effectieve kost van het BTW-verschil is ongeveer €4, maar voor iedere 1% BTW die erbij komt tov. Duitsland telt Apple er €10 bij. :D (DE = 20%, NL/BE/FR = 21%, IT = 22%)
Alleen het verschil is dat de productiekosten voor welke iPhone dan ook weldegelijk hoog zijn.

Apple ontwikkelt zijn eigen SOC en OS waar ze miljarden aan uitgeven en in de iPhone zit het duurdere PCI-Express NVME opslag.

Daarnaast bied Apple 5 jaar ondersteuning.

Simpelweg een functie toevoegen zoals Android fabrikanten doen om in de specsheet te kunnen pronken is niet het enige dat een toestel duurder maakt.
Alleen het verschil is dat de productiekosten voor welke iPhone dan ook weldegelijk hoog zijn.
Productiekosten:
Xs max 443 dollar (1259 bij launch)
S10+ 420 dollar (999 bij launch)

Ik weet niet of dit je ondersteunt of tegenspreekt. Maar dacht ik zoek het even voor je op.

Waarom gebruiken ze eigenlijk nvme opslag? In de praktijk merk je geen verschil. Kan ik zeggen als dagelijkse gebruiker van een s10 (privé)en een xs(werk).

[Reactie gewijzigd door HansMean op 16 april 2020 08:50]

Je kan die kosten die een extern bedrijf berekent niet zomaar overnemen.

Apple investeert miljarden om zijn eigen SOC en OS te ontwikkelen.

Hier zitten kosten en risico's aan verbonden, als namelijk blijkt dat er in de SOC een fout zit dan moet Apple dit zelf oplossen en kunnen ze niet zoals andere fabrikanten afwachten tot Qualcomm het oplost.

En ik neem aan dat de technici bij Apple wel goede redenen hebben om NVME te gebruiken, want als de norm is dat je "er in de praktijk niks van merkt" dan kan je heel veel dingen weglaten zoals betere camera's waar je ook niks van merkt in de praktijk of betere scherm waar je in de praktijk ook niks van merkt en misschien wel meer dingen.
Nou dat de huidige high-end smartphones veel geld kosten ga ik niet ontkennen maar hoe deze SE2020 dat bevestigd zie ik niet zo.

Dit is gewoon een iPhone 8 met alleen de 11 Soc. In alles is de 11/11pro de betere van de drie.
Als je van kleinere telefoons houdt is de nieuwe iPhone SE de betere!
iPhone 11 Pro is nagenoeg hetzelfde formaat als deze SE, dus ook dan niet helemaal :)
Mwah, deels mee eens. Het scheelt toch een bijna een halve centimeter in hoogte en breedte. Sowieso vind ik alle huidige telefoons te groot.
Aah ja ik zie het nu.

The iPhone X measures 143.6mm by 70.9mm. The iPhone 8 is 138.4mm by 67.3mm

Vond dat in de praktijk verwaarloosbaar.
En de iPhone 11 Pro zelfs 144x71,4x8,1mm.

Mijn voorkeur gaat daarom ook nog steeds uit naar de iPhone XS qua formaat/kwaliteit/prijs-verhouding (in die volgorde).

Overigens is de relatieve schermgrootte van de nieuwe iPhone SE (65,4%) wel echt bedroevend. Kun je nog bijna beter voor de oude SE gaan (60,8%).

En ja, ik ben teleurgesteld in de nieuwe SE. Zat echt jaren op een goede opvolger voor de oude SE te wachten, maar dit gaat hem niet worden. Had toch gehoopt op een relatieve schermgrootte van 80+%, zoals bijvoorbeeld de Samsung 10e met 84,5%.

[Reactie gewijzigd door gabn88 op 15 april 2020 19:13]

Ik heb veel geruchten gelezen dat de kleinste Pro dit jaar kleiner gaat worden. Dus als geld geen probleem is dan heb je de perfecte telefoon in september, met een beetje mazzel.
Dat zou wel heel mooi zijn! Als het maar niet net zo gaat als met de geruchten van de SE (2)...
Als het goed is wordt het iets als volgt:

iPhone (non Pro)
-5,4''
-6,1''
iPhone Pro
-6,1''
-6,7''

Bron:
https://www.macrumors.com/roundup/iphone-12/
Ze zijn bijna exact even lang en breed (in vergelijking met een 11 pro). Dus de SE is vooral de betere als je van een kleine prijs houdt ;)
Het is geen geheim dat Apple grote marges vraagt.
Apple heeft geen 100 modellen met verschillende componenten waardoor ze een gestroomlijnde productieproces kunnen hanteren en dezelfde componenten in grote aantallen kunnen kopen met korting.

Deze SE2 heeft notabene dezelfde SOC als het duurste iPhone 11 model, dat bespaart kosten.

Apple zorgt er dus zelf voor dat hun kosten laag zijn en de winst dus hoog, dat komt niet aanwaaien.

Andere fabrikanten kunnen dat ook maar doen het niet omdat ze liever 100 verschillende smartphones in het assortiment hebben.
Hangt er vanaf op welke producten. Heel wat producten, zoals iPads en Macs hebben een zeer competitieve prijs ivm gelijkwaardige hardware van andere producenten. Ook bij de iPhones krijg je bij de concurrentie vaak niet meer voor minder. De twee marktleiders bieden hun topmodellen aan aan ongeveer dezelfde prijs.

Waarom jouw comment trouwens +1 krijgt wegens on topic, is mij ook een raadsel...
Anoniem: 310408
@Bender15 april 2020 19:34
Laat staan 200,- extra voor 256GB.. dat spul kost in de praktijk echt bijna geen drol.
Ik zou minder posten en meer aandelen Apple kopen want dan heeft het meer zin. Overigens denk ik dat je werkelijk niet weet wat dit soort geheugen in 256 GB maat kost. Als je denkt dat dat hetzeflde is wat het voor een desktop kost is dat een bewijs dat je het echt niet weet.

Of je betaald normalitair veel voor drollen, dat is natuurlijk ook mogelijk.
Dat geheugen kost ongeveer 20 euro, niks nieuws, heeft weinig te maken met Apple aandelen of dat ik niet weet waar ik het over heb.
Het is vrij bekend dat daar bizarre marges op zitten.

Schattingen van Processor, Modems, and Memory samen komen ongeveer uit op 160,-.

Dit zijn dingen die online te vinden zijn, ga vooral factchecken je hoeft me echt niet op mijn woorden te geloven.

[Reactie gewijzigd door Bender op 15 april 2020 20:48]

Je weet het niet.

Apple gebruikt als enige fabrikant na al die jaren nog steeds PCI-Express NVME geheugen.

Als het volgens jou dus zo goedkoop is waarom denk je dat Android fabrikanten het niet stoppen in hun smartphones?

Notabene Samsung die de grootste producent van dit geheugen is ter wereld stopt het niet eens in hun eigen high end Galaxy telefoons.

En dat is puur en alleen omdat het duurder is.

Daarnaast zijn schattingen nergens op gebaseerd, Apple ontwikkelt zijn eigen SOC. Tenzij jij de interne bedrijfsstructuur beter kent dan Apple kan je onmogelijk hierover een schatting maken.

Een SOC en OS zelf ontwikkelen en dit vervolgens bij TSMC laten fabriceren kan je niet een simpel prijskaartje aan hangen.

Apple spendeert hier miljarden aan en kan dit bij TSMC laten produceren omdat ze zo enorm veel bestellingen plaatsen.

Jij bent in de war met de kant en klare componenten die Android fabrikanten gebruiken waar letterlijk zelfs een persoon die maar genoeg geld heeft zijn eigen smartphone in elkaar kan flansen in Shenzhen.

Een eigen SOC, OS, PCI-Express NVME, 5 jaar ondersteuning is wel andere koek. Dat zou je als Tweaker moeten weten maar ik merk dat je tot het Android kamp behoort waarbij je dus de feiten negeert.

[Reactie gewijzigd door Goedste op 15 april 2020 23:09]

NVME blijkt ook nog steeds sneller te zijn dan UFS. Hier een leuk test rapport uit 2018 van micron: https://tw.micron.com/-/m...6YLnX&cshid=1587013687674

Hoe het met UFS3.1 zit weet ik niet zeker, maar die kom je zelden tegen in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door dafallrapper op 16 april 2020 07:14]

Dat zou je als Tweaker moeten weten maar ik merk dat je tot het Android kamp behoort waarbij je dus de feiten negeert.
Jij bent anders ook aardig pro-Apple in dit hele artikel. Iets met pot verwijt ketel?

[Reactie gewijzigd door JaapM31 op 16 april 2020 07:18]

Is dit niet het bewijs dat de 11 Pro zwaar overpriced is?
Volg eens module "prijszetting" in marketing.
Er wordt amper rekening gehouden in het hoogste segment met kosten maar "hoeveel kunnen we er voor vragen"
https://businessjargons.com/pricing-in-marketing.html

[Reactie gewijzigd door OxWax op 15 april 2020 18:35]

Dat is niet hoe een prijs in dit geval werkt. Apple maakt grote R&D kosten om bij te blijven in het top segment. Die kosten worden vooral verhaald op die modellen (zie de Pro). Het maken van de eerste "A13 Bionic Chip" is een stuk duurder om te maken dan de 100.000ste.
Het enige wat ze nu gelijk hebben is de SoC en de opslag, verder is letterlijk alles anders.
Niet dat ze geen gigantische marge pakken op de 11 pro, maar het valt wel ergens te verklaren.
De productie voor de iPhone 8 body is inmiddels helemaal geoptimaliseerd, zelfde geld voor de socs, er gaat maar 1 camera in ipv 3, geen oled scherm maar een kleiner 4.7 inch scherm, hele faceId module die de SE niet heeft. En zo zijn er vast nog wel meer verschillen. Neemt niet weg dat de iphone 11 pro wel een hele grote marge heeft.
Dat spul?

Ja als je het hebt over standaard opslag wat Android fabrikanten gebruiken heb je gelijk.

Apple gebruikt echter na al die jaren nog steeds als enige fabrikant PCI-Express NVME opslag, en dat kost dus wel een drol.
Zoveel zal het niet scheef lopen met Android fabrikanten toch? Gezien Apple ongeveer op de 20 euro zit.
Blijkbaar wel want er is geen enkele Android fabrikant die zelfs 5 jaar na Apple nog steeds niet het duurdere NVME opslag gebruikt.

Waarom? Omdat het duurder is.

Beetje selectief met je argumenten, wel roepen Apple is duur maar als dan blijkt dat Apple ook duurdere componenten gebruikt dan is het ineens niet zo belangrijk. 8)7
Je gaat helaas wederom voorbij het punt.

Het punt is helemaal niet dat Apple duurder is dan Android telefoons, jij was degene die Android er bij haalde.
Lees de discussie nog maar eens, daar wil ik het bij laten.
Het heet niet zomaar Pro toch? De prijs moet ook dan Pro zijn.
Tsja, Apple is volgens mij een bedrijf. En volgens mij is het doel van elk bedrijf: geld verdienen. Als je een product kunt maken en daar een fikse marge op kunt maken, waarom zou je dat dan niet doen? Apple is daar bij lange na niet de enige in hoor. Ik snap die selectieve verontwaardiging dan ook niet.
Dat is niet eens het vreemdste hieraan.

Al vanaf de 1e iPhone komt er een bepaalde groep mensen af op Apple topics om iedere keer weer dezelfde discussie aan te wakkeren terwijl we ons op Tweakers bevinden en niet nu.nl of margriet.nl

Je zou denken dat het Tweakers publiek het wel zou begrijpen maar het lijkt erop dat ze hun kennis over de techniek opzij schuiven en hun "emotie" knop aanzetten en met non relevante argumenten met gestrekt been dit soort discussies aangaan.
Net zozeer snap ik die rare verdediging hier ook niet. Ja, Apple heeft hele hoge R&D kosten. Vandaar natuurlijk die enorme kasreserves. Apple maakt goede toestellen, met lange ondersteuning en vraagt daar stevige prijzen voor. Als je dat er voor over hebt, by all means: koop er een. Je hoeft echt de marges van Apple niet te verdedigen. En die stevige marges zijn ook niet verkeerd; als je een product net zo goed kan verkopen voor een hoge als voor een lagere prijs, dan zou ik ook de hoge prijs vragen.
Dan mag je mij uitleggen wat jij verstaat onder marketing. Ik hoor deze term nl. heel vaak op tweakers i.c.m. Apple, maar ik begrijp niet wat mensen ermee bedoelen.

En over innovatie: ik denk dat je mag stellen dat Apple letterlijk veel aan R&D doen, anders kunnen ze niet inhouse een SoC ontwerpen...
Oke is goed. Wat betreft innovatie, van bedrijven zoals Google, Microsoft, Amazon, Sony, Huawei heeft Apple verreweg de meeste winsten en het meeste geld te besteden. Van deze bedrijven besteden ze het minst aan R&D.
Bedrijven bestaan puur om winst te maken, maar met R&D ziet de maatschappij ook voordelen (invisible hand etc.) zoals misschien wel enorme doorbraken in life sciences (via Google) en nieuwe technologien voor displays (sony).

Wat betreft marketing, in de maatschappij heerst de volgende tendens (vooral in USA); Iphones zijn 'cool' en hip, macbooks ook. Microsoft en Android zijn niet 'cool' en je koopt alleen een Windows laptop of een Android telefoon als je niet genoeg geld hebt voor een Apple product. De marketing van Apple heeft hiervoor gezorgd (Apple is verder dus ook extreem succesvol en innovatief geweest in het marketen van electronica).

LET OP dit is gewoon mijn mening verder :P maar ben wel benieuwd naar een tegenargument.
Tja, voordeel is wel apple kenende dat je zo minimaal 4 a 5 jaar ondersteuning voor je toestel hebt en altijd gelijk je updates krijgt. Bij android fabrikanten is het nog steeds maar de vraag wanneer je een update krijgt, de 1 geeft wel goed support maar de meeste fabrikanten geven na 2 jaar niet of weinig support aan hun toestellen.

Iphone 6s uit 2015 heeft nog zelfs de laatste ios versie en de iphone 5S uit 2013 heeft weliswaar geen ios 13 maar wel ios 12 waar nog vorige maan een beveiligings update voor uit kwam. Ik zelf heb liever een android toestel, maar je krijgt tenminste wel een goede support na zo veel jaar voor je toestel bij apple.
Voor de prijs die Apple ervoor vraagt, heb ik een nieuwe telefoon om de 2 jaar, echter in de praktijk krijg ik vaak prima 3-4 jaar updates, dus kom onderaan de streep een veel beter uit met een Android.
ik zie het niet zo goed op de foto maar betekent dit ook dat er geen 3.5m headjack support is?
Hoe lossen mensen dit op? M.n. als je geen zin hebt in airpods? Oprechte vraag hier, ik overweeg met deze telefoon m'n eerste iPhone te kopen, maar ik heb een sterke voorliefde voor kabeltjes vanwege de betrouwbaarheid (en ook milieu-overwegingen trouwens). Ik zie mijn collega's telkens kloten met die airpods die opeens onverwacht van de telefoon naar hun laptops overschakelen etc.

Ik ben daarin niet de enige vermoed ik? Hoe doe je dit? Heeft iedereen eoa converter kabeltje in z'n jaszak? Of custom oorplugjes die in de data-aansluiting passen oid?

EDIT: dank voor de reacties iedereen, dit helpt. dus als ik een "dedicated" setje oordopjes heb voor mijn telefoon, dan laat ik dat dongeltje er gewoon aanzitten en ben ik klaar. acceptabel, denk ik.

[Reactie gewijzigd door skrebbel op 15 april 2020 18:01]

Aanvullend op de andere reacties: De meegeleverde oortjes (earpods) hebben tegenwoordig een lightning-aansluiting ipv. een 3.5mm pin.
Dat lost helaas niet alles op.
De iPhone heeft maar 1 lightning aansluiting, dus je kan niet tegelijk laden en luisteren, tenzij je een dure, onhandige, adapter koopt.
En dan kan je de earpods nog steeds niet met een ander apparaat gebruiken, zoals bijvoorbeeld je portable, of, omgekeerd, een andere headset met je iPhone.

Voor veel mensen misschien kleine dingen, maar een paar keer was het verrekte handig dat het wel kon. En dat is dus precies waarom je standaard aansluitingen wil. Dingen werken gewoon, zonder gedoe en zonder dat je er vooraf over na moet denken.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 15 april 2020 20:26]

Je kunt natuurlijk wel gewoon draadloos laden (met een lader die de Qi standaard ondersteunt) tijdens het muziek luisteren, als het écht een keer nodig is :)
Ja, en dat is dus persoonlijk. Ik had een 6S tot een paar maanden geleden en was blij dat ik mijn jack poort nog had. Maar was ondertussen wel al op bt oordopjes en een bt over ear overgestapt en nu ik een iPhone 11 heb, heb ik die jack nog geen 1 keer gemist. Alles gaat draadloos nu, ook thuis via Airplay of BT. En voor mij werken die dingen gewoon, zonder gedoe en zonder dat ik er vooral over na hoef te denken. ;)

Trouwens, je kan prima met QI laden terwijl je de lightning als audio out gebruikt, maar dat terzijde.
Eens. Ik heb sinds kort een xr en direct zo’n verloopje gekocht die nu altijd aan mijn koptelefoon hangt. Maar als ik een keer iets anders in wil pluggen kan het niet, behalve als Ik mijn koptelefoon bij me heb. En als ik dan mn koptelefoon aan mijn macbook wil hangen moet ik weer dat verloopje er afhalen waarna ik hem natuurlijk weer vergeet...
Aanvullend op de andere reacties: De meegeleverde oortjes (earpods) hebben tegenwoordig een lightning-aansluiting ipv. een 3.5mm pin.
Is dit nog nieuws voor mensen? Dit is al sinds de iPhone 7 (2016 !!) welke mijn partner heeft. Deze nieuwe SE (2020) is op basis van de iPhone 8 welke ook al met earpods met lightning-aansluiting werd geleverd. (en een verloopje lightning naar 3,5 mm).
Dude. De vraag is letterlijk ‘hoe lossen mensen dit op?’ Zou toch echt wel duidelijk moeten zijn dat het nog nieuws is voor sommigen.
Bluetooth? In praktijk is het betrouwbaarder en milieuvriendelijker dan kabeltjes. Het enige argument tegen is eigenlijk de geluidskwaliteit voor de echte liefhebbers.
Betrouwbaarder en milieuvriendelijker dan kabels?

Zou je dat kunnen toelichten? :?

Edit: Hmm interessant om te horen dat bij jullie kabels vaak kapot gaan. Daar heb ik hier geen last van.

[Reactie gewijzigd door uNoTopia op 15 april 2020 18:44]

Kabels gaan relatief vaak kapot, zeker bij Beats (toevallig van Apple) houden de kabels het nog geen half jaar vol bij intensief gebruik. Op de levensduur van een koptelefoon gebruik je dan 4-6 kabels. Of nog erger, de hele koptelefoon/oortjes in de prullenbak als ze geen vervangbare kabel hebben. Het spreekt voor zich dat kabels materiaal kosten om te maken, en productie daarvan is natuurlijk milieubelastend. Bij Bluetooth zal je soms last hebben van een storing of dat het connected niet werkt, maar in de praktijk komt dat weinig voor.

[Reactie gewijzigd door ITsEZ op 15 april 2020 18:42]

Betrouwbaarder durf ik me niet aan te wagen maar millieuvriendelijker zou je nog van kunnen zeggen dat er minder koptelefoons en oortjes weg moeten omdat er een kabelbreuk inzit.

Al denk ik dat je met bluetooth koptelefoons dan weer tegen het probleem aanloopt dat er batterijen inzitten en die zul je na een paar jaar intensief gebruik dan ook moeten vervangen. In het geval van zoiets als de Airpods of andere oortjes in die vormfactor dus compleet vervangen in de meeste gevallen.

Uiteindelijk denk ik dat een paar oortjes nog altijd milllieuvriendelijker zijn met een kabel dan met bluetooth alleen al vanwege de batterijen (en natuurlijk de minieme kans op een spontaan ontbrandende batterij die zo goed als in je oor zit)

Ik zit zelf ook een iPhone te overwegen maar de ontbrekende 3,5mm poort is wel een groot punt. Ik wil geen bluetooth koptelefoon omdat ik die beperkend vind waarmee je hem kan verbinden. Zelf zat ik te denken aan een kleine bluetooth receiver waar je de koptelefoon in kan pluggen (als het even kan met werkende bedieningsknoppen).
Anoniem: 310408
@uNoTopia15 april 2020 19:42
Hmm interessant om te horen dat bij jullie kabels vaak kapot gaan. Daar heb ik hier geen last van.
Met respect... kabels voor Apple oordopjes die problemen hebben zijn niet echt nieuws he? Ze hebben daar al meer dan tien jaar last van. Ik heb hier een la vol met Apple kabels die het meestal niet doen.
Klopt ... Ook de dongle is zo iel en dun en gewoon van slechte kwaliteit.
Niks maar dan ook niks is braided en de standaard laad kabels zijn niet anders.
Betrouwbaarder en milieuvriendelijker dan kabels?

Zou je dat kunnen toelichten? :?
Voor ik met BT begon, moest ik jaarlijks 5-tal oortjes kopen.
Dus ook nog eens beter voor mijn cashflow 8-)
Wat doe je dan met die oortjes? Mijn laatste setje van de standaard oortjes van apple is bijna drie jaar oud... je ziet er amper wat van. Ik gebruik ze dagelijks minstens 1,5 uur op de fiets (tel in de achterzak) en drie keer per week nog eens 1,5 uur voor een sessie sporten.
Tja, ik sport misschien iets 'impulsiever'? ;)
MTB, loop ook met fiets steile heuvels zelfs trappen op , ... Yep, ben een beest :+
Die standaard dingen bleven totaal niet in 'mn oren zitten dus ik kocht altijd sportversies.

Heb nu de Jabra actives, top oortjes voor nette prijs (120€)
Dan is mijn sporten idd wat braver :)

Ik snap de downmod van je post niet.
Ik snap de downmod van je post niet.
Omdat het niet over Apple gaat uiteraard :X
(ben gewoon wildebras, en één keertje is voldoende eh ;) )

[Reactie gewijzigd door OxWax op 16 april 2020 18:17]

Mwhah, het zou mij persoonlijk niet verbazen als dat compleet andersom is bij headsets met vervangbare kabel. De accu welke in headsets moet worden verwerkt is aanzienlijk meer verontreinigend dan een simpel koperen kabeltje met een headphone jackje.

Nog even buiten het feit om dat simpelweg voorzichtig(er) omgaan met apparaten bij veel mensen ook onbekend lijkt te zijn. Zelfs met el-cheapo dopjes van 2-3 tientjes deed ik ruim 2 jaar (met dagelijks meerdere uren aan gebruik) voordat de kabel naar de knoppen was.

Audiokwaliteit ligt geheel aan de gebruikte DAC van het apparaat. In principe is BT prima in staat om lossless audio naar de dopjes/headset te sturen, maar als er aan de andere kant een knap waardeloze DAC in het apparaat verwerkt zit komt dat natuurlijk totaal niet tot z'n recht.
Geluidskwaliteit is geen issue meer, je moet een headset pakken met een DAC met hele lage compressie (bijv aptX-LL). Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat mensen die muziek maken wel nog last hebben van de latency.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 15 april 2020 18:55]

Hoezo last met latency als je naar muziek luistert ???
Wat boeit dat nou.
Is alleen een ding met video en gaming maar puur luisteren naar muziek boeit latency geen ene moer.
Mijn muziek maker (ik maak een mobiele game) vond het monitoren op een Bluetooth headset niet fijn, vandaar dat ik het ook over makers heb, niet over luisteraars.
Ja okay, op die fiets. Helemaal gelijk.
Vind ik een Shame op de iPad Pro 2018+
Het ideale platform voor muziek makers maar geen 3.5mm jack !
Waardeloos. En ruimte gebrek is onzin op een dergelijk groot apparaat.
Echt een nadeel en je moet klooien met een dongle of multiadaptor.
Yep mee eens, wij hebben gekeken of we niet meer productie kunnen doen op iPads, met o.a. Affinity (Photoshop vervanger) lukt dat al aardig. Maar technisch gezien is er zoveel meer mogelijk. Voor muziek te luisteren is Bluetooth goed genoeg. Ik zie veel mensen dit vaak tegenspreken, maar volgens mij weten ze niet dat er headsets bestaan met een bitrate van 1024 KBps, dat is de bitrate van een 16-bit flac file! Overigens vind ik 320 KBps aac ook goed klinken op een set goeie boxen.
Begrijp Apple steeds minder. Op alle niet pro ipads zit die audio port wel. Ook op de meest recente macbooks en andere computers.
Waarom daar wel op ?

In mijn ogen heeft de perfecte Ipad Pro de 3.5mm jack, en aan beide zijdes een usbC poort, loop je minder te kloten met de laadkabel en een evt dongle.
Plaats dan ook direct de faceid sensor naar de langere zijde.

Heb je meer aan als een extra camera lens en een LIDAR Sensor die niemand gebruikt.
Als je op de prijzen klikt en naar beneden scrollt kan je de inhoud zien. Verloopstukjes zitten er niet meer bij. Dat is volgens mij sinds de iPhone 8.

Inhoud van de verpakking

iPhone
EarPods met Lightning-connector
Lightning-naar-USB-kabel
USB-lichtnetadapter (5 W)
En ja hoor, de fijne 5W Charger. 0 naar 100 in een halve dag.
Weer die gare lightning dus je kan niet even je iPad pro lader gebruiken en zal je dus weer een usbC naar lightning kabel moeten kopen a minimaal 2 tientjes ....

Tjonge jonge jonge, kunnen ze nou niet gewoon een normale lader erbij doen of gewoon UsbC als standaard aanhouden.

Ik durf te wedden dat de iPhone 12 wederom komt met lightning !
Halve dag? Volgens mij 2,5 uur om hem met de 5W charger op te laden.

Lightning was een prima oplossing voordat USB-C meer mainstream werd, dus gaar is het niet. Nog steeds een fijne aansluiting.
Niet iedereen heeft een iPad Pro liggen en dus ook niet een 18W charger.
Ja het is vervelend dat de iPad Pro geen lightning maar daar kan je denk ik wel mee leven.
Als je het geld hebt om een iPad Pro te kopen zullen die 2 tientjes ook echt geen probleem zijn.

Er zit toch een gewoon een normale lader bij? Duurt misschien wat langer maar het is een normale lader.
Als je graag een snellere lader wilt kan je die altijd kopen.
Waarom moet er perse een snelle lader bij zitten? Denk dat je voor dat bedrag ook niet veel mag verwachten.
Je snap wat ik bedoel. Het opladen duurt gewoon VEELS te lang. Het is 2020
Een snellere lader kost vrijwel niks extra, en dat weet jij ook wel.
Met de 2x duurdere iphone 11 krijg je hem er ook niet bij dus het is niet een budget ding.

Je zegt dat niet iedereen een 18W usbC lader heeft liggen en dat klopt, maar veel iphone users zitten steeds meer in het ecosysteem en hebben vaak ook een macbook en die heeft al tijden USB C om te laden, net zoals de 2018+ ipad pro.
Om maar te zwijgen over Android toestellen die ook regelmatig te vinden zijn in een huishouden of elders en die gebruiken allemaal USB C, en daarbij zien we het tegenwoordig bij andere electronische devices die we opladen (en dat zijn er heel wat).

Lightning is inmiddels gaar. Zeer beperkt mbt laadvermogen, en ook met name vwb stroomvoorziening naar andere devices toe.
Dat is de reden dat je met een ipad pro 2018+ heel makkelijk devices kan koppelen en data kan overzetten en met lightning loop je te klooien.
De paar mensen die ik ken die wel bedraadde koptelefoons/oordopjes gebruiken laten gewoon het verloopje aan de kabel van die koptelefoon/oordopjes zitten.
Anoniem: 733707
@skrebbel15 april 2020 17:49
Als je nog de oude 3.5mm jack wilt, zul je het met een dongeltje moeten doen. Die van Apple is een tientje, zit volgens mij niet standaard bij iPhones meer.
Ik heb nog nooit problemen gehad met AirPort, vind het veel makkelijker dan die draad telkens uit de knoop te halen.
En voor een tientje heb je een adapter.
Of je kan de meegeleverde oortjes gebruiken.
Anoniem: 328026
@skrebbel15 april 2020 18:02
Goedkopere Bluetooth oortjes. (Niet van die action prullen). Koop de Haylou Gt1 Plus bijvoorbeeld. Net boven de 20 euro, maar goede kwaliteit geluid, goede batterij, geen delay bij videos, aptx voor als je Android apparaten hebt, kan met meerdere apparaten verbinden, klein, licht, etc.
De accu's verliezen snel hun capaciteit, vind ik een groot nadeel en lijkt me ook niet milieuvriendelijk.
Bedraadde oortjes gingen bij mij altijd maar een half jaar mee, daarna kabelbreuk. Als ze het langer dan dat volhouden lijkt me dat prima.
Bedraadde oortjes gingen bij mij altijd maar een half jaar mee, daarna kabelbreuk. Als ze het langer dan dat volhouden lijkt me dat prima.
Yep, same here : 4 per jaar aan -+40€ per stuk |:(
Anoniem: 310408
@Krulliebol15 april 2020 19:41
De accu's verliezen snel hun capaciteit, vind ik een groot nadeel en lijkt me ook niet milieuvriendelijk.
Heb je daar een bron voor? Ik weet dat het slechts een mening is maar tweede hands Apple pods verkopen prima en mijn hele huis is vol met audio devices die al vele vele jaren met hun accutjes doen. Daarnaast, we hebben het hier niet over een Tesla maar een klein accuutje dat bij goede merken makkelijk te verwijderen is als je het afdankt.
Niet goed voor het milieu maar wel overwegen een nieuwe smartphone te kopen.

Net alsof die micro accus van oortjes het milieu belasten en niet verantwoord gerecycled kunnen worden.
Overdrijven is ook een vak.
Met een FiiO uBTR bluetooth adaptertje bijvoorbeeld. Zo kun je je favoriete bedrade oortjes blijven gebruiken.
op die noot: en samsung, en OnePlus en vele anderen......
USB c aansluiting heb je wel op een laptop en vele andere apparaten. Die vlieger gaat dus niet op.
Zoals al meerdere jaren gangbaar is op iPhones. Vanwaar de verbazing? :P
momenteel heb ik de eerste SE en had stiekem gehoopt dat het bij de opvolger van de SE er ook nog op zou zitten helaas.
De eerste SE was dan ook met een vormfactor van de 5(s), die toen ook gewoon met 3,5mm jack was. Nu is het met de vormfactor van de 8, dus geen jack. Plus er wordt benoemd dat de hoesjes van de 8 ook op deze werken, wat dus ook betekent dat er nergens een ander aantal gaten zit.
Die zit er sinds de 7 al niet meer op...
Prima prijs, prima specs. Al met al zeg ik een goede opvolger van de vorige SE.
Tuurlijk, het design is hopeloos verouderd, maar voor degene die een prima iPhone willen zonder teveel extra's is dit model zeer geschikt.
Wat maakt het design verouderd?
Ik vind het design er nog steeds erg sterk uitzien en het lijkt me een comfortabele telefoon om vast te houden!

En het klopt dat deze Telefoon nog steeds grote bezels heeft voor 2020 maar dat kun je van de iPhone 11 ook zeggen (groot voorhoofd).
Ik denk inderdaad dat hij refereert naar de voorkant, die komt overeen met telefoons uit 2008/2010 zoals de iPhone 3G en Samsung Galaxy S(1). Persoonlijk vind ik dat ook wel een vreemd gezicht voor een telefoon uit 2020 waar pop-up camera's en punch-holes de markt domineren, zelfs in het lagere segment. Ik zie hier persoonlijk ook geen enkel voordeel meer in, dit is ongetwijfeld een keuze gemaakt om de kosten zo ver mogelijk te drukken.
Het is een goed en bewezen design, geen rare waterfall edges waarmee je perongeluk van alles op het scherm in drukt etc.

Ik zou genoeg mensen aan kunnen wijzen die meer baat hebben bij een scherm / voorkant zoals deze dan een voorkant met 99% screen to body ratio.

En dat het een keuze is om kosten te besparen zal ook vast wel zo zijn, het is gewoon het design van de 6 t/m de 8. Wat klein aanpassingen aan die machines en er rolt SE hardware uit.
De Nokia 3210 was ook een goed en bewezen design..... :Y)

Ik vind persoonlijk, maar dan zal ik wel tegen de mening van velen hier in gaan, dat er anno nu geen reden meer is voor zulke bezels.... Ik kan me niet voorstellen dat het grootste deel van de consumenten zoveel mogelijk scherm oppervlak in het toestel willen.

Prima een compact design maar voor zulke enorme bezels is in mijn ogen geen enkele reden, op een economische na misschien.....

Het is een toestel van 500 euro. Kijk wat er verder in de markt is en je ziet dat andere fabrikanten heel andere keuzes maken in dat budget. En dat doen ze kennelijk niet voor niks. Alleen geen IOS.

[Reactie gewijzigd door JUST_me op 15 april 2020 19:29]

Er zijn genoeg mensen die bij een vertrouwd formaat en uiterlijk blijven, is bekend, geen rare fratsen met hole punch camera's etc. Gewoon een recht toe recht aan 16:9 scherm zonder afgeronde hoeken etc.

Een groter scherm zou vast wel kunnen maar dat gaat erg hard ten koste van de batterij duur en dat zal ook een reden zijn geweest gok ik. De ruimte is beperkt binnen in het toestel.

Tja, wat er verder in de markt is. Er is legio keuze, maar imho niks wat in de buurt komt van deze SE qua performance, stabiliteit en ondersteuning. Verwacht een jaar of 6 ondersteuning en dat bied geen ander toestel uit deze prijsklasse. Ja, voor de Tweakers onder ons wel, maar voor de normale gebruiker niet.

Ik ga de SE zeker naast mijn 11 Pro gebruiken en dikke kans dat de 11 3-4 dagen met zijn batterij gaat doen..

[Reactie gewijzigd door SgtElPotato op 15 april 2020 19:56]

Al eeuwen schreeuwen trouwe Apple klanten voor een telefoon met het vorige design. De eerste SE had nog het design van de iPhone 4/5 en de huidige heeft het design van de 6/7/8. Daar gaat je stelling.
Denk dat je van een koude kermis thuiskomt als je mensen op straat vraagt wat ze liever hebben (als de prijs niet uitmaakt of hetzelfde is). Een telefoon zonder bezels ziet er gewoon veel beter uit.

Overigens ben ik wel enthousiast over dit toestel, de prijs is erg scherp voor de krachtige hardware die je krijgt en als je een Apple fan bent heb je ook weinig andere keus in dit prijssegment. Je moet dan een ouder model nemen of een tweedehandsje. Die voorkant is voor deze prijs een concessie die veel mensen denk ik wel willen maken. 500 euro of 800 euro is nogal een verschil namelijk.
De mensen die dit toestel overwegen willen dit toestel, dat zijn dezelfde mensen die nog steeds hun SE v1 gebruiken vanwege het formaat en het uiterlijk. Niet alles hoeft ultra modern te zijn voor iedereen.
Ik ben eigenaar van de iPhone SE geweest in het verleden, destijds echt een geweldig toestel. Waarom vond ik de iPhone SE zo geweldig? Vanwege de kleine vormfactor, destijds nog één van de weinige toestellen waar je alles op het scherm kon bereiken met één hand. Daar slaat Apple dit jaar echter toch de plank mis, want waar de iPhone SE destijds 4 inch was is deze nu 4.7 inch. Ik begrijp dat dit in het huidige tijdperk wellicht als klein wordt beschouwd, maar ik denk juist dat als Apple hier niet voor die grote randen had gekozen goud in handen had gehad. Dan had je namelijk weer een telefoon gehad waar je alles op het scherm kunt bereiken met een hand. Precies de iPhone SE doelgroep en dat was destijds ook het grote selling point.

Leuk leesvoer: https://appleinsider.com/...-and-the-iphone-6s-is-not
Ongetwijfeld. Daarbij komt ook dat de SE nu niet bepaald voor de veeleisende, tech-savvy consumenten bedoeld is.

De SE is bedoeld voor een markt die mensen aantrekt die het meestal minder kan schelen hoe cutting edge alles is. Een markt die een telefoon wil met een lange levensduur voor een behoorlijke prijs, en dat alles heeft de SE.

Ik heb een 8 en ik stoor me meer aan de gladde bolle rand dan aan de grote bezels ....
Ik vind de ronde randen juist erg fijn en de bezels vervelend. Zo zie je maar hoe persoonlijk het is.
Ik heb de vorige SE en die was qua ontwerp z’n tijd juist ver vooruit, de iPhone 12 krijgt ook weer van die rechte randen! ;)
Misschien het feit dat het ontwerp is gebaseerd op de iPhone 6 (2014) en flinke bezels heeft. Daar hoeft natuurlijk niks mis mee te zijn, maar je kan moeilijk stellen dat het niet verouderd is. Iets wat verouderd is hoeft daarnaast niet automatisch lelijk te zijn.
Het gaat niet om lelijk. Het gaat om praktische bruikbaarheid. Wil je vooral bezels vasthouden of scherm?

Dit model zal overigens prima gaan verkopen met 30% voorspelde werkloosheid in de VS binnen een maand.
Bezels vasthouden? Hoe werkt dat precies als ik vragen mag. Ik pak het frame vast en niet het scherm.
Ik wil niet weten wat jij allemaal vast houdt.
Klopt, verouderde auto's leveren tenslotte ook meestal miljoenen op.
Oude ferarries noem maar op.

Maar dat is totaal anders dan een handy/gadget ding...
Dat heeft meer te maken met de zeldzaamheid eh.
Bedoel je zeldzame Ferrari’s :), een iPhone is dan weer een wegwerpartikel na tijd.
Dit vraag ik me ook af, in welke zin dit een hopeloos verouderd design kan zijn. Is het dusdanig vreemd van vorm dat het verouderd overkomt? Lijkt het op iets ouds? Of omdat er inmiddels nieuwere telefoons zijn met een ander (!) design? Want dat is iets anders namelijk.
En als dit design niet was teruggekomen in de vorm van een iPhone 7 en 8, was dit dan ook een verouderd design? Dacht ik al.
Nee, een design is persoonlijk. Iemand bepaalt zelf of hij of zij dit mooi vindt of niet.
Iets wat niet nieuws is, is niet per definitie verouderd.

P.s.
Persoonlijk vind ik dit juist een heel mooi design met z'n afgeronde zijkanten en compacte formaat. Dit ligt bij mij in ieder geval lekker in de hand. Maar ja, dat is persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door elboero op 15 april 2020 17:47]

Ze hadden wel iets beter gebruik kunnen maken van de werkelijkwaar idioot grote kin en voorhoofd van het toestel. Dat is echt niet meer nodig. Voor mij is die gigantische onnodige kin en voorhoofd ook de reden dat 'ie er verouderd uitziet en aanvoelt. We zijn simpelweg van alle merken, waaronder Apple, tegenwoordig beter gewend. Een vingerafdrukscanner hoeft ook echt niet zo groot en rond te zijn.
Mee eens hoor, ik had het als klap op de vuurpijl nog wel heel fraai gevonden als ze de voorkant van de nieuwe SE beeldvullend hadden gemaakt. Dan was het voor mij definitieve go geweest.
Overigens staat dat natuurlijk los van het design, en daar ging mijn reactie over.
mooie gsm. wordt de opvolger van mijn huidige SE. Maar design vind ik mooier dan de iphone 11. Jammer wel van uitstekende camera lens. Snap niet dat ze dat in elke gsm doen maarja.
Ik ken nog voldoende mensen (mn dames) die de oude formfactor van de iPhone 5 /SE weer zouden willen. Jammer dat deze SE toch ‘groot’ is alla de iPhone 6 / 8
Nee hoor.
Nu heb ik geen kleine handen, maar ik moet er niet aan denken om een kleinere telefoon te hebben als nu. (A50).

Past overigens net in mijn clutches. O-)

[Reactie gewijzigd door MartineEekhof op 15 april 2020 23:43]

Vind het nog vrij aan de prijs voor een toestel met een voor hedendaagse begrippen enorm klein scherm, zelfs voor Apple prijzen. Specs zijn verder ook niet erg bijzonder en het design outdated.

Ik snap de nostalgie naar een nieuwe SE, maar dat is nu vooral marketing geworden.
Verouderd design maar zeker niet hopeloos. Zo vind ik een gemiddelde auto uit de jaren 70 mooier dan die nu worden gemaakt.
Homeknop onderaan is bij gebrek aan in-screenoplossing prima alternatief. Daarbij komt dat als je een week met een bepaalde telefoon werkt, het ontwerp er niet meer toe doet. Zeker als de specs top notch zijn.
Wow, dus tegenwoordig moeten we voor de wat goedkopere telefoons bij Apple zijn :P
Dit zal waarschijnlijk mijn volgende iPhone zijn, maar 'goedkoop' zou ik het nog steeds niet willen noemen @€489...
goedkoop is natuurlijk relatief. Het valt mij op dat ze in de marketingtekst duidelijk vermelden dat de telefoon klaar is voor toekomstige updates. Als je een toestel koopt met waarschijnlijk vijf jaar updates, vind ik dit een behapbare prijs.
Ik noem dit toch echt geen goedkope telefoon, voor Apple's doen de afgelopen jaren vast, maar als je andere fabrikanten ernaast zet dan zijn ze zeker niet goedkoop. (Niet dat iets tegen Apple heb, zelf jaren iPhones gehad en heb nog steeds een Macbook Pro die al 8 jaar meegaat)
Ja, maar als je rekent dat deze dezelfde chip heeft als de iphone 11 en dus nog jaren updates krijgt, vind ik dat je appels met peren aan het vergelijken bent.
Denk dat deze als zakelijke telefoon echt als zoetebroodjes gaat worden verkocht.
De prijs is in orde maar laten we niet doen of dit een goedkope telefoon is.
Waarom is er geen enkele android boer die een vergelijkbaar formaatje voor dat geld maakt? Ik snap het gewoon echt niet.
Samsung Galaxy A40 te groot?

Volgens mij is die voor onder de 200 euro te verkrijgen op het moment.
Ja te groot. Compact is wat mij betreft zo rond de 130 mm. Daarmee is de SE al wat groter met 138 mm en de A40 met 144mm weer groter. De S10e valt met 142 mm wat mij betreft ook buiten die klasse. Ze zijn minder idioot groot, maar niet compact.

Ik zal nooit een iPhone aanschaffen, maar qua formaat doen ze wat mij betreft wél iets goed en vind het raar dat geen énkele Androidboer zich nog in dit segment durft te begeven. Sony lijkt ook met de staart tussen de benen te zijn weggelopen.

Bigger != Better
Die Androidboeren hebben de voorraad van de oudere telefoons niet meer. Apple kan in dit geval teren op een zeer oude voorraad van 1 enkel model. Bij Androids gaat de evolutie van hardware ook sneller, zoals de camera's, bezel en resolutie van het scherm.

Als je nu een Galaxy S6 opnieuw zou uitbrengen, dan wordt dat zeer waarschijnlijk minder snel geaccepteerd dan bij Apple. Ik zou er persoonlijk wel voorstander van zijn als ze op deze manier hun producten ook zouden recyclen en voorzien van krachtigere hard-/en software.
Samsung S10e.
Ietsje groter, maar dan krijg je een OLED scherm wat 1" groter is.

Neemt niet weg dat ik voor deze SE wilde gaan, als er OLED op zat. Helaas niet dus. Waarschijnlijk is de komende 12 even groot (klein) en heeft wel een OLED.
dit! S10e perfect
Ondanks dat het een nieuwe telefoon in een oud jasje is , gaat dit denk ik wel een belangrijke telefoon worden. Jammer voor de fans die graag een kleiner toestel hadden willen hebben.
4,7 inch is op zich al klein in vergelijking met hedendaagse smartphones. Sterker nog, ik heb het even opgezocht en de laatste smartphone met een scherm kleiner dan 4,7 inch was de Sony Xperia XZ1 Compact met een 4,6 inch scherm uit 2017.

4,7 inch is ideaal om het met één hand te bedienen. Je kan namelijk met je duim het volledige scherm bestrijken. Alles daarboven niet of je moet erg grote handen hebben.

Apple is de enige smartphonefabrikant die echt luistert naar zijn klanten wat schermgrootte betreft, want niet iedereen wil kiezen tussen groot, groter, grootst.
138.6mm hoog. Daarmee een van de kortste telefoons op de markt op het moment.

Als ie een 3.5mm aansluiting had was ik direct om.
Helaas.
Ik had een Ativ S die 4,7/8 was en die was perfect. Maar ja... windows Phone.
Nu de S.E en die is fijn maar net iets groter zou geweldig zijn. Dus deze komt er zeker, wanneer is nog even kijken.
Als mijn werktelefoon er de brui aan geeft wordt dit de vervanger. Denk sowieso dat dit een interessante telefoon is voor de zakelijke markt. :)
Niet alleen voor de zakelijke markt! Dit is een telefoon met helemaal up to date specs voor een aantrekkelijke prijs.
Als hij fysiek dual sim zou zijn misschien wel. E-sim is helaas nog lang niet bij alle aanbieders beschikbaar. Dus dan loop je alsnog met twee telefoons op zak.
Je kan altijd wisselen van provider prive als je 1 telefoon belangrijk vindt. Ook is E-sim handig voor op vakantie buiten europa, hoef je niet meer langs een shop voor een simkaart.
Dit is het meest bizarre wat Apple tot nu toe gedaan heeft, wat een verwarring wordt dit... Het hoesje van een iPhone 8 past om de iPhone SE. Huh? Welke SE? Oh de iPhone SE (2020)... Het is dus een apparaat met dezelfde naam, echter lijkt hij niet op zijn voorganger, maar is het 1:1 een iPhone 8. Dit is dus geen opvolger van de SE maar van de iPhone 8. Wellicht is de enige echte merkbare verandering dat er nu geen witte voorkant meer is. Innovatie op z'n best.
De eerste SE leek ook sprekend op de Apple 4s, 5s en 5. Wat een onzin dit.

Destijds had het de specs van de 6s in het jasje van de 5/5s. SE staat niet voor innovatie maar voor hogere specs in een oud jasje voor een ‘budget’ apple prijs.
De SE leek niet sprekend op een 4S, hij leek sprekend op een 5S. Nu brengen ze opnieuw de SE uit, exact dezelfde naam. En dan is dat logisch dat deze op een 6, 6s,7,8 lijkt?
Ah thanks! dacht zo uit mijn hoofd het ook de 4 serie was. Pas de Iphone 6 was dan weer wat origineler na de Iphone 4 en 5 serie.
Verder zit het dan juist toch in dezelfde lijn als de eerdere SE? Dat u het logischer vindt dat er een ander jasje was geweest, ja dat kan. Maar de eerdere SE was in jasje van 5S terwijl het kwalitatief een 6S was. Of had u verwacht dat dit dan in elk geval een notch zou hebben, du goedkopere XR versie met notch zou zijn? Een geheel nieuw model was totaal niet logisch geweest gezien waar SE voor staat.

Al jaren roepen mensen om een nieuwe SE, qua marketing prachtig, ik zelf zag de Iphone 8 als een soort Iphone SE, zelfde specs als de X, nog oud jasje en stuk voordeliger. Juist het feit dat zoveel mensen schreeuwden om een SE, ja laten we dan gewoon SE als naam gebruiken. Lekker makkelijk scoren, bionic 13 erin gooien, niet teveel aanpassen want dat scheelt weer winstmarge, dus ja ik vind dit behoorlijk logisch.
Het was zeker logisch geweest, als deze de naam iPhone SE 2 of iPhone SE 2020 of iPhone 9 had geheten :). Laat ik een voorbeeld geven, stel je gaat dit nieuwe toestel kopen. En je hebt er een probleem mee. Je belt naar iemand en die vraagt welk toestel heb je. Jij zegt: iPhone SE. Maar welke iPhone SE heb je dan eigenlijk? Hoe ga je dat uitleggen? Als leek is dat niet te doen kan ik je vertellen. Want als ik dan zou vragen, lijkt hij op een iPhone 5S of een iPhone 8, dan zullen mensen dat niet weten. Net als dat jij dacht dat de vorige iPhone SE op een 4S lijkt. Verwarrend dus.
ja jammer van de naam maarja kunnen we niks aan doen
Eindelijk nog eens een apple-product met een aanvaardbare prijs.
Dit wordt een topper.

[Reactie gewijzigd door Gebruiker76 op 15 april 2020 17:19]

iPhone 5c vergeten?
Dat denk ik ook. Ik ben nog steeds best tevreden met mijn SE (icm een iPad) maar mocht ik een nieuwe iPhone nodig hebben dan staat deze voorlopig bovenaan, ik ga met interesse de reviews lezen
In weze is dit toestel al een miljoen keer gereviewed.
Oude wijn in een nieuwe zak.
Ja snellere cpu waar je tov de iPhone 8 niks van gaat merken. WiFi 6 zullen de meeste niet hebben die een budget iPhone kopen.
En ga zo maar door.
Maar wel dual sim dus niet echt oud nieuws...
Ja met Esim ... Voor velen 0 ondersteuning.
Slechts 1 fatsoenlijke provider die dat ondersteund in NL.
Zeker als je op vakantie gaat is een echte Dual Sim erg handig. Met esim is die keuze zo veel kleiner.
Beetje 5G verhaal, leuk maar nog lang niet overal en altijd toepasbaar.
Kortom, leuke optie maar zal door 95% niet gebruikt worden.
Ik doe wel een paar jaar met een telefoon, en het zou me niets verbazen als het dan de standaard is.
Ja als ...
Hoelang duurde Apple Pay hier in NL ? 3 a 4 jaar ?
En 5G hoelang bestaat dat al en hoe staat het daarmee ?

Enig idee waarom Esim hier niet echt aanslaat en alleen Tmobile dat aanbied en 2 andere knaken providertjes ???

Juist ja, geld !! Met esim kan je terplekke ala minuut wisselen van provider. Je meld je online aan, betaald voor een dienst en je hebt service. Dat betekent dat je enorm snel kan wisselen van provider. Erg makkelijk voor jou maar providers hebben liever dat je bij hun blijft hangen. Door Esim aan te bieden bind een provider zich niet aan jou zeg maar.

En ja,Kortom, succes met het wachten !

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 16 april 2020 12:55]

Tja doe maar lacherig. Ik kom met feiten en kijk naar het verleden.
Wat een onzin. Tuurlijk ga je wel iets van die nieuwere CPU merken.
Dat merk ik nu ook al bij mijn iPhone 8 en de iPhone 11 van een collega en maatje van me.
Ja in Geekbench.
Laten we niet net doen alsof je met een SE 4K video zit te editen en multitasken kan je al helemaal niet met dat ding.
Games draaien super soepel op een 8.
Dus NEE dat merk je niet met je whatsapp, youtube, tweakers in safari, instagram en een foto maken.
Okay, een app start wellicht een fractie van een seconde sneller op., big deal want in de app zelf merk je niks.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 16 april 2020 13:03]

Dat denk ik ook. Herkenbaar ontwerp ook met een homeknop onderaan.
Alleen de naam..

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 15 april 2020 20:21]

Se om er geen 911 van te maken..
1 2 3 ... 12

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee