Elon Musk wil mensen via directe, neurale interface laten communiceren

Elon Musk bevestigt ceo te zijn van Neuralink, een bedrijf dat werkt aan een brein-computerinterface. Op termijn moeten mensen over een directe, neurale interface met hoge bandbreedte kunnen beschikken voor telepathieachtige communicatie, meent Musk.

NeuralinkIn een gesprek met Wait but why bevestigt Elon Musk een bericht van The Wall Street Journal van eind maart, met de claim dat hij het bedrijf Neuralink heeft opgericht. Andere medewerkers van het bedrijf zijn onder andere Paul Merolla, die bij IBM aan het SyNapse-programma voor de ontwikkeling van neurosynaptische chips werkte, en DJ Seo, die siliciumsensoren op microschaal met de naam neuraal stof ontwikkelde.

Neuralink werkt aan een brein-machine-interface met hoge bandbreedte om mensen met computers te verbinden. Het bedrijf zoekt nog diverse experts op het gebied van onder andere elektronica, neurowetenschappen, software en biomedisch terrein. Doel is in eerste instantie om binnen vier jaar een werkende interface te hebben om patiënten met hersenaandoeningen als gevolg van bijvoorbeeld een beroerte te kunnen helpen. Dat moet gebeuren met apparaatjes op micrometerschaal. Het idee bij neuraal stof was bijvoorbeeld om microsensoren in de hersenen met een apparaatje in het hersenvlies via ultrageluid te laten communiceren.

Op lange termijn reiken de ambities van Musk veel verder. "Wat mensen zich op dit moment niet realiseren, is dat ze al een cyborg zijn", aldus Musk. "Als je je smartphone niet bij je hebt, lijkt het al alsof je een fantoomledemaat hebt. Mensen zijn al een soort van versmolten met hun smartphone, laptop, applicaties enzovoorts." De grote verandering is volgens hem dat de interface tot de digitale wereld gaat veranderen.

Bij de meestgebruikte huidige interface 'typen' we met onze twee duimen op een touchscreen. Dit is volgens Musk een achteruitgang ten opzichte van de interface waarbij we typen met tien vingers. "We zouden in staat moeten zijn dat enorm te verbeteren met een directe, neurale interface." Twee van die interfaces moeten voor ongecomprimeerde, directe communicatie tussen personen kunnen zorgen.

Musk spreekt van conceptuele conversaties die dan zouden plaatsvinden. "Als ik dan een concept communiceer, ben je in feite bezig met telepathie. Je hoeft verbaal niets te uiten, tenzij je wat flair aan de conversatie wil toevoegen." Musk treedt naar buiten met Neuralink een dag nadat Facebook bekendgemaakt heeft aan een brein-computerinterface te werken.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-04-2017 • 14:37

128 Linkedin Whatsapp

Reacties (128)

128
121
61
2
1
28
Wijzig sortering
Als je tijd hebt, hier een leuk Wait, but Why artikel over Neuralink:

http://waitbutwhy.com/2017/04/neuralink.html
Het eerste waar ik bij deze artikels over Musk en Facebook aan dacht waren de boeken van Alastair Reynolds. Die heeft na 2000 een aantal SF boeken geschreven (genre Space Opera) met echt een schitterend beeld van de symbiose tussen techniek (nanotech) en organische levensvormen. Denk hierbij aan boeken als Revelation Space, Redemption Ark, Absolution Gap. Het revelation space universe was hierbij heel mooi uitgewerkt.

Nu zullen deze eerste interfaces tussen techniek en organische weefsels verwacht ik nog niet heel veel nanotech bevatten, in de toekomst is dit natuurlijk wel een logische ontwikkeling. In revelation space kwamen verschillende stromingen voor. De Conjoiners maakten ruimhartig gebruik van implantaten. The Coalition for Neural Purity stelde zich tegen deze Conjoiners op.

Verder verzon Alastair tegenover de verworvenheden van de neurale implantaten een tegenkracht in de vorm van de Melding Plague. Dit laatste sprak bij mij erg tot de verbeelding. Het was een soort nanotech virus die nanotech omvormde en derailleerde. Dit nam groteske vormen aan. Zo kan ik mij een passage herinneren waarin een kapitein effectief een was geworden met zijn ruimteschip. Het schip, een Lighthugger, een typisch Conjoinerschip, was geheel organisch met de kapitein vergroeid. Ook was de scheiding tussen de scheepsintelligentie (die schepen waren zelf entiteiten) en de kapiteins intelligentie moeilijk te maken.

Voordat de boeken als een pamflet voor het protest tegen neurale implantaten worden afgedaan, de levendige beschrijvingen van het leven met deze implantaten en de integratie die daardoor met de scheepsintelligentie mogelijk werd maken die boeken voor mij gedenkwaardig.

[Reactie gewijzigd door teacup op 21 april 2017 20:43]

Voor de mensen die net als mij geïnteresseerd zijn. Eerste boek in serie is slechts 99 ct op Amazon (digitaal)
Grappig, het doet mij denken aan Join van Steve Toutonghi. Over een tijd waarin mensen via neurale netwerken samen 1 bewustzijn delen.
"Op lange termijn reiken de ambities van Musk veel verder. "Wat mensen zich op dit moment niet realiseren is dat ze al een cyborg zijn", aldus Musk. "Als je je smartphone niet bij je hebt, lijkt het al alsof je een fantoomledenmaat hebt. Mensen zijn al een soort van versmolten met hun smartphone, laptop, applicaties, enzovoorts." De grote verandering is volgens hem dat de interface tot de digitale wereld gaat veranderen."

Dit vind ik wel een mooie uitspraak. Net als in de natuur waar sommige dieren enorm afhankelijk van elkaar zijn, terwijl ze gewoon een ander diersoort zijn, hebben wij zo'n connectie met onze smartphone. Natuurlijk is het zo dat onze overleving niet op het spel staat als we geen smartphone hebben, maar ik begrijp hem wel, het is een verlengstuk van onze hersenen geworden.
Naja als ik het zo lees dan moet ik toegeven dat een smartphone/laptop/tablet zich wel meer gedraagt als een parasiet dan 'echte' symbiose. Sommige mensen krijgen bijna ontwenningsverschijnselen als ze 'even' geen internet hebben...

Begrijp me niet verkeerd ik vind internet ook fijn ;) ,maar af en toe echt 'offline' zijn geeft zoveel rust en vrede dat ik me echt afvraag wat er gaat gebeuren met al die kinderen in de toekomst als het internet een keer even voor een uur wegvalt.

Ik kom nog uit het tijdperk waar internet nog niet was ingeburgerd en mobiele telefoons ook nog niet echt. Er waren toen nog piepers, mobiele telefoons waren toen nog heel duur. Herinnert iemand überhaupt de piepers dingen nog :+ ?

Als ze dan ook nog eens direct aan de hersenen gaan hangen dan is het hek van de dam. Als mensen dan even geen internet hebben, zullen ze toch wel in de spreekwoordelijke plato's grot (allegorie van de grot) terecht komen. Eerst bang voor alles en nadat ze de rust hebben ervaren, zullen ze mensen proberen te overtuigen dat hetgeen wat ze echt denken slechts 'schaduwen' zijn.

Aangezien ze direct in de hersenen zullen komen, zullen ze vast ook wel manieren vinden om direct de hersenen te stimuleren. Vraag me dan wel af of je in de toekomst wel dat soort 'technische vooruitgang' zou kunnen vermijden. Want tegenwoordig is internet niet weg te denken uit de 'beschaafde' wereld. Banen zoeken, bankieren, belasting betalen,aankopen doen, afspraak maken bij de gemeente, etc bijna alles gaat via internet.
Begrijp me niet verkeerd ik vind internet ook fijn ;) ,maar af en toe echt 'offline' zijn geeft zoveel rust en vrede dat ik me echt afvraag wat er gaat gebeuren met al die kinderen in de toekomst als het internet een keer even voor een uur wegvalt.
Hier spreek je jezelf tegen.
Ik kom nog uit het tijdperk waar internet nog niet was ingeburgerd en mobiele telefoons ook nog niet echt. Er waren toen nog piepers, mobiele telefoons waren toen nog heel duur. Herinnert iemand überhaupt de piepers dingen nog :+ ?
Worden nog steeds gemaakt.
Als ze dan ook nog eens direct aan de hersenen gaan hangen dan is het hek van de dam. Als mensen dan even geen internet hebben, zullen ze toch wel in de spreekwoordelijke plato's grot (allegorie van de grot) terecht komen. Eerst bang voor alles en nadat ze de rust hebben ervaren, zullen ze mensen proberen te overtuigen dat hetgeen wat ze echt denken slechts 'schaduwen' zijn.
Klopt alles wat je denkt is slechts een schaduw een gedeelte van een ruimte waar het licht niet rechtstreeks doordringt. Ons denken vertroebelt (defuse) het harde licht van het "nu". Het is altijd een afzwakking ook al reageer je heel emotioneel op alles.
Aangezien ze direct in de hersenen zullen komen, zullen ze vast ook wel manieren vinden om direct de hersenen te stimuleren. Vraag me dan wel af of je in de toekomst wel dat soort 'technische vooruitgang' zou kunnen vermijden. Want tegenwoordig is internet niet weg te denken uit de 'beschaafde' wereld. Banen zoeken, bankieren, belasting betalen,aankopen doen, afspraak maken bij de gemeente, etc bijna alles gaat via internet.
Zover is het nog langgggggg niet. We richten ons nu op een klein stukje van het brein waar het visuele aspect zich bevind.
Is het te vermijden? Voorlopig wel denk ik.
[...]
Hier spreek je jezelf tegen.
Vorig jaar viel het elektrisch net voor een paar uur uit in de avond en je hoorde al mensen op straat (en binnen helaas) schreeuwen en kinderen/jongvolwassenen die boos waren en zaten te huilen omdat ze 'even' geen internet hebben. Jij hebt blijkbaar geen jongvolwassenen gezien die onvrijwillig geen internet meer hebben. Leek echt meer op ontwenningsverschijnselen. Probeer ze dan maar gerust te stellen. Het mooiste was nog dat hun smartphone al weinig accu hadden (<15% :+ ) en ze dus ook niet heel lang konden 'gamen' om de ontwenning te onderdrukken ;) .

Ik vond het allemaal wel grappig, want mensen waren echt in paniek de eerste 10 minuten. Ik vond het juist wel fijn, even heerlijk rust. Als het lucht ook helder was geweest kon ik zelfs eindelijk eens een keer genieten van de sterrenhemel. Maar ach er was dus geen (echte) rust aangezien mensen hysterisch waren :+ .
Dan kan ik je in Wales de "brecon beacons" aanbevelen. Heerlijk natuur gebied waar je op sommige plekken geen GSM of FM bereik hebt.

Maar goed, ik zie het ook om mij heen. Ga eens in en restaurant eten en tel hoeveel enkel "santé/proost" en "smakelijk" zeggen en verder op hun gsm bezig zijn. Koppels van 20-30 die eigenlijk niet met elkaar spreken. Zeer trieste ontwikkeling. Ik ben net in de 30 heb voor een groot deel ook ene gsm gehad maar als ik aan tafel zit heb ik hem niet bij me. Zeker niet als ik met mijn vriendin lekker zit te eten.

Ik vind dit idee best interessant en ben benieuwd in hoeverre dit echt gaat komen.
Het heeft een hoog luchtfietserij-gehalte. Pomp maar lekker wat geld uit de Tesla-bubble in dit soort projectjes. Een paar vluchtelingen uit Syrie en de wereld is al te klein..

Een paar jaar geleden zag je iedereen steeds met de mobiel bezig, nu is dat al weer aan het afnemen. De smartwatches , grote belofte van de toekomst, liggen ook al bij de ramsj. Professionele chauffeurs zetten de anti-collision weer uit en de eerste ongelukken met Tesla's autopiloot zijn ook al weer gebeurd.

De grote winst zal altijd zitten in zaken die niet al teveel in het oog lopen en wel behulpzaam zijn.

[Reactie gewijzigd door HDoc op 23 april 2017 15:23]

Ik snap niet geheel waar je heen wilt met je reactie.
Wat hebben vluchtelingen hiermee te maken?
Ik zie nog altijd heel een mensen enkel op hun smartphone bezig terwijl ze ergens wachten/op restaurant zitten met hun naaste. Kinderen die enkel op die manier 'zoet' aan tafel kunnen zitten. Dat neemt nog niet af.

Smartwatches, ja ik heb er zelf ook geen maar het kan handig zijn. Een horloge is nog altijd wel een sierraad en er zijn ook best mooie smartwatches of die echt in de buurt komen bij een mooi analoog is een tweede maar sommige zijn best leuk en zou ik mijzelf wel zien dragen.

Ja er zullen altijd ongelukken gebeuren met auto's totdat we echt autonome auto's hebben. De meeste ongelukken met de Tesla autopiloot zijn door mensen die het misbruiken. "anti collission" op vrachtwagens zou gewoon ingebakken moeten worden. Daar zitten ook misbruikers tussen die onderweg nog een filmpje kijken. Ik zit veel op de weg en de hoeveelheid chauffeurs van vrachtwagens die ook gas terug nemen als er ergens matrix borden op 70km/h staan zijn op 1 hand te tellen. Ook gewone automobilisten trouwens. Ik schaar mijzelf daar ook onder want ik rijdt daar ook nog wel eens te hard. Maar ook al rijdt ik op zo een plaats 10km/h te hard er zitten er altijd achter je die nóg harder willen en of je aan de kant gaat.

Als je die Tesla zelf laat rijden op de plaatsen waar dat kan > snelweg is er niks aan de hand en is het zelfs zalig!
In mijn reactie zeg ik niet, dat dergelijke zaken geen hulpmiddel zouden kunnen zijn. Tegelijk blijken dergelijke "hulpjes" in handen van professionele chauffeurs tot slechter resultaat te leiden.

Al jaren zien we tests van treintjes van auto's waarbij het voorste voertuig de rest van het treintje aanstuurt. Dat kan natuurlijk goed een oplossing zijn om het aantal auto's per KM snelweg te verhogen en daarmee de doorstroming te helpen. Tegelijk heeft ook dat een hoog gimmick-gehalte.

Zoals je zelf aangeeft: "ik heb zelf geen smartwatch". Ik heb er ook geen terwijl geld in deze geen duidelijke rol speelt. Kennelijk is de toegevoegde waarde in deze maar heel beperkt of niet aanwezig.

Wat Musk hier doet lijkt meer op een PR-stuntje. Veel geld pompen in dit soort projecten klinkt heel aardig, tegelijk sterven in Afrika mensen van de honger. Niet omdat het technisch onmogelijk is om daar genoeg eten te krijgen of te verbouwen maar gewoon omdat er oorlog en nu wat droog is. En heeft minder dan 1 op de 5 mensen op deze planeet toegang tot internet, de drager van 's werelds informatie op dit moment.

Kennis is alles en een project als Project Loon of Project Skybender van het Google Access team is naar mijn gevoel dan ook veel en veel belangrijker.
Volgens mij is dat meer een elektriciteits verslaving. Hier viel onlangs de stroom ook uit (rotterdam-oost). En wat mij opviel dat het ineens gezellig druk op straat begon te worden. Aangezien ik een hond heb die regelmatig naar buiten moet kon ik verschil in drukte op straat waarnemen. Vooral meer jongeren. Ik denk dat nog meer mensen naar buiten wouden (nu hun electronica hen in de steek liet) maar dat vanwege het ontbreken van de straatverlichting niet aan dorste. Overigens doet het mobiele netwerk het doorgaans nog gewoon bij een kortstondige stroom onderbreking, dus aan het mobiele internet heeft het niet gelegen.
Ik herriner me de piepers nog :+ maar ik was er wel al heel vroeg bij met de mobiele telefoon (ruim 20 jaar geleden)

Ik kom regelmatig op plaatsen waar geen internet of mobiel bereik is en ik heb er echt geen last van.
Praat voor jezelf. ;) Ik kan makkelijk zonder smartphone. Ja het is een handig ding, maar zo belangrijk is dat ding ook weer niet. Stoor me er dan ook mateloos aan dat mensen denken dat de wereld om hun draait, alleen vanwege de "dwingende" pushberichten van social media op hun mobiele verslaving. Een fatsoenlijk gesprek voeren is er haast niet meer bij tegenwoordig.

De matrix, here we come. :P
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat ik met iemand in gesprek was en deze persoon gewoon z'n telefoon tevoorschijn trok en daar mee bezig ging. :/
Ik heb al met van die verse programmeurs (jong, pas afgestudeerd gespuis) te maken gehad die tijdens een belangrijke Scrum meeting hun telefoon tevoorschijn trokken en plots begonnen te tokkelen en faceboeken.

Laat ik het er op houden dat de PO en Scrum master me achteraf in de gang vroegen of ik dat nog normaal vond, of dat ze ook dat tegenwoordig maar moeten toelaten. Mijn antwoord was, neen. Die jongen zat even later niet meer in ons team. Terecht ook.
Ik heb ooit, als gast, een presentatie van een vertegenwoordiger in heel specifieke oogmeetapparatuur mogen bijwonen. De aanwezige medewerkers die in de jaren '80 of daarvoor waren geboren, zaten op te letten en deden mee aan het inhoudelijke gesprek.

Er waren 2 personen uit de jaren '90. De ene lette netjes op, zoals alle andere collega's. De ander kwam te laat; lette niet op; zat ongeïnteresseerd onderuit gezakt; en was continu op zijn telefoon bezig. Er werd niks van gezegd, wellicht omdat hij familie is van de eigenaars.

Ik heb me er flink over verwonderd en geërgerd.
Dan ga je duidelijk niet om met tieners!! :|
ik doe het dan ook alleen als ik een gesprek heb met iemand die ik niet mag. :P
Waarom zou je een gesprek hebben met iemand die je niet mag ? Of met iemand die jou niet mag.
Smartphone kan me inderdaad gestolen worden 2 weken zonder mijn PC tijdens een vakantie en ik begin ontwenningsverschijnselen te krijgen :p

Mijn smartphone is dan ook niks anders dan een vervanging mocht ik niet thuis zijn en ik wil wel mijn berichten kunnen lezen. Veder doe ik er bijzonder weinig mee. Als ik dan eenmaal aan het typen ben denk ik vaak waar ben ik toch mee bezig, veel te klein scherm dikke vingers op zo'n klein scherm. en dan houd ik de berichten ook kort.
Twee weken? Dat ben je lang nog niet verslaafd te noemen. Vraag maar eens aan een alcoholverslaafde wat het met zo iemand doet als hij één dag geen alcohol heeft. Of zie een nicotineverslaafde neurotisch worden na een paar uur. Of de kers op de taart: bekijk hoe een cold turkey zich manifesteert bij een heroïneverslaafde.

Voor bepaalde mensen is er misschien sprake van een smartphoneverslaving. Maar gelukkig horen jij, en ik ook niet, daar dus niet bij dan.

Hij heeft wel een punt over die tien vingers. Ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen perse over een touchscreen wil vegen, i.p.v. een hardware keyboard te eisen bij zo'n dure telefoon.
Ik denk dat 'smartphone klootjesvolk' niet eens 10 vingers kan typen en al stuk sneller op smartphone typen dan op een regulier toetsenboard.
Het wordt inderdaad echt erg. Ik heb thuis zo'n SodaStream staan. Er was zo eens iemand bij mij thuis die bruiswater wilde. Dus ik stelde voor: gebriuk die SodaStream maar. Zij daarheen. "Hoe werkt dat?". 'Je moet dat ding naar beneden slepen nadat je die fles er in gestopt hebt', antwoordde ik.

Ik hoor wat gerommel en gepruts uit m'n keuken komen. Komt ze af: nee dat lukt niet hoor. Die fles zat er goed in. Deed ze me voor wat ze probeerde ...

Die was werkelijk waar met haar wijsvinger over die SodaStream aan het swipen. Van boven naar onder, herhaaldelijk.

Nuja goed. Het was gelukkig grappig. Maar als dat zo door blijft gaan met die smartfoon-mensen. Zucht ...
Net als de mensen die niet meer kunnen internetten zonder Google.
het vegen is toch handiger dan de 2 duimen methode als je het mij vraagt.
added bonus ook al schrijf ik mis , hij corrigeert me, of maakt op andere momenten totaal onzinnige woorden.
Ik doelde eerder op telefoons met een echt (uitklapbaar) keyboard(je). Zoals de Blackberries en vooral, de N900. Daar tip je echt wel sneller op dan om het even hoe op een touchscreen.
wel ik zou het voor mij niet weten, maak daarvoor teveel "typfouten"
en met het swipen maakt hij veel sneller de juiste woorden, ook al swipe ik volgens mijn eigen idee soms helemaal niet zo nauwkeurig.
zolang je courante woorden gebruik dan maakt swipe er wel het juiste van, mede door dat hij zelfs volgende woorden probeert te voorspellen.
Met swipen is er ook geen kans op fouten zoals doror of drro of dorr als ik "door" wil typen.
m'n HP kweet-niet-meer-wat en N97 en zelfs mn' pc met fysieke keyboards registeren gewoon de keystrokes.
Enkel de PC geeft rode krulletjes als hij het woord niet herkend.
Volgens mij kun je een stuk sneller zijn met Swype interfaces dan met fysieke keyboards, en je hebt er maar een hand voor nodig. Ik heb het idee dat mensen die altijd maar roepen dat je met een fysiek duimen toetsenbord altijd sneller bent gewoon nooit genoeg geoefend hebben met iets als Swype (of het werkt gewoon niet voor hun).
Het probleem is dat juist in een professionele setting je veel meer vakjargon gebruikt (al dan niet per project weer verschillend), en daar zijn swipe-toetsenbordjes nou weer net even wat minder geschikt voor. Laat dat nou net een beetje de oude (en zwaarste) kliek BlackBerry-gebruikers zijn, en je ziet waarom de twee kampen elkaar gewoon écht niet begrijpen :)
Dat klopt inderdaad, het hangt af van je situatie. Als je langere tijd hetzelfde jargon gebruikt dan kun je de woorden prima toevoegen aan het woordenboek, maar als het steeds verandert dan kan dat irritant worden ja.
Vergeet de autocomplete niet, wat ook flink wat tijd scheelt aan kleine correcties. Ideaal als er een keer een letter op de verkeerde plaats staat.
Die autocomplete zorg(t)(de) bij mij altijd voor hilarisch foute toestanden. Dat staat dus af.

Als ik anderen daarover vraag dan is het altijd zo van: ja maar dan gebruik jij dat verkeerd he. Ik voel me dan precies terug zoals anno 1995-1998 toen Windows constant crashte. Dat was toen ook altijd omdat ik dat verkeerd gebruikte.
SwiftKey is een prachtig programma. Ik typ hoogstens 80% van de letters correct en het wordt bijna altijd correct verbeterd. Soms wat problemen omdat ik hem op Engels en Nederlands tegelijkertijd heb staan. Verder perfect.
Laatst zat er iemand mee te kijken en kon niet geloven hoe mijn telefoon ook maar iets begreep van wat ik typte.
Ja, dat hou ik ook wel ja. Maar aan de andere kant scheelt het me, zeker met mn 2 duimen op een schermpje, een hoop kleine correctes correxties correcties. Soms raak ik namelijk nog wele wel eens de verkeerde toets.
Jij hebt het over lichamelijk, hij over geestelijk. (btw. bij alcohol en nicotine is het meestal een combi).

Bij een geestelijke verslaving behoren vaak langere periodes van geen gebruik zowel door sociale druk als lichamelijke klachten om de verslaving definitief vol te houden.

Als jij geen smartphoneverslaving hebt daag ik je nu uit je telefoon abonnement op te zeggen en je smartphone in de pricewatch aan te bieden en nooit meer een telefoon te gebruiken :P
Goh, het overgrote deel van de tijd staat die telefoon af. Dat is omdat ik overdag wil kunnen doorwerken voor m'n klant. Anders word ik om het uur a twee uur gestoord door een recruiter.

Verder probeer ik de vriendin te overtuigen op haar aaifoon iets Jabber achtig te installeren, zodat ik van of die Signal of die Telegram ook af ben en ik zelf deftig met behulp van men laptop er s'avonds mee kan chatten. Dat getokkel op een touchscreen hangt me immers de keel uit. Nu ik er aan denk zal ik dat straks eens bij haar in orde maken se ..

Voor de rest is dat inderdaad mijn kalender voor in het weekend. Door de week gebruik ik die van m'n klant, daar schedulen ze immers alle meetings die wij moeten doorstaan.

Dat is het zo wel ongeveer. Die kalender kan ook een papieren zijn, dat chatten is straks opgelost en bellen ... bellen doet blijkbaar niemand meer (behalve recruiters, allerlei mensen die me financiële producten willen verkopen en occasioneel de mama die vraagt of ze straks kan langskomen en of ik dan thuis ben. De mama belt nog, ja. SMS enzo lukt haar al jaren niet, en we hebben het opgegeven haar dat aan te leren. Dan kan ze dat een weekje of twee en dan ineens is ze het vergeten hoe dat weer moest...)
Jij moet je moeder leren videobellen met DUO van google ofzo (snelkoppeling op het startscherm), dat kan iedereen (1 t/m 90) en is veel leuker dan gewoon bellen. Wel even uitleggen dat ze moet gaan zitten om het shaken tegen tegaan en dat ze af-en-toe moet kijken dat haar gezicht in het midden van de picture in picture blijft. Mijn pa kan ook niet smsen, een intercom of vidiorecorder bedienen en de tv aan krijgen lukt ook vaak niet, maar met een swipe omhoog om videobellen op te nemen heeft hij geen probleem, leuk met de kleinkinderen want die begrijpen videobellen ook vanaf ~1 jaar terwijl ze het concept van gewoon bellen niet kunnen begrijpen :)

Ik gebruik meestal de webversie van whatsapp voor 1op1 chat en groepchats met familie (handig op te spyen wie wat wanneer heeft gelezen), als je telefoon aan hetzelfde wifi hangt werkt dat prima, makkelijker typen en prima om fotos en videos door te zenden meteen kijkbaar op een groot scherm.

[Reactie gewijzigd door P.A.T.R.I.C.K op 23 april 2017 01:13]

2 weken zonder mijn PC tijdens een vakantie en ik begin ontwenningsverschijnselen te krijgen :p
Maar gelukkig kan mijn pc zonder vakantie... ;)

Gaat die Mutsk ons dan ook afluisteren of laat hij dat over aan de daartoe bedoelde diensten.?
Wat denk jezelf :P ? afluisteren natuurlijk anders krijg hij geen toestemming voor al die overnames, duhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Ik denk dat je met de opmerking "Praat voor jezelf, ik kan makkelijk zonder smartphone" wel een beetje de spijker op de kop slaat. Het is tegenwoordig meer uniek een half uurtje zonder telefoon te kunnen, dan dat het de standaard is. Evolutie gaat nooit met hele kuddes tegelijk, maar de generatie die niet met de smartphone opgegroeid is, is naar verwachting over 100 jaar volledig weg.

Ik vind dat meneer musk wel een scherp punt heeft, en dat als we naar ongeveer 50 jaar verder kijken, we terug lachen over hoe primitief de technologie van het typen en invoeren van data is.
Ik vind het persoonlijk niet echt wenselijk om een soort Borg-achtige maatschappij te creëren. Kan dit wellicht ook uitmonden in een soort collectief bewustzijn?
Waar wordt de grens getrokken en wil je derden wel toegang geven tot jouw gedachten? Wat zijn de consequenties van een dergelijke inbreuk op je geestelijke integriteit?

En hoe primitief is deze Neuralink technologie dan weer in vergelijking met daadwerkelijke telepathie?
Ik wou zeggen...dat laatste stuk voel ik me absoluut niet mee aangesproken....ik vind het heerlijk zonder smartphone....af en toe "vergeten" mee te nemen...zit er zelfs aan te denken terug te gaan naar een simpel bel/sms ding
Je kunt prima fatsoenlijke gesprekken op je smartphone voeren.

Het gaat je blijkbaar meer om de verpakking dan om de inhoud. En dat is jammer. De inhoud is en blijft belangrijker, naar mijn idee.
Ik voer af en toe ook serieuze gesprekken via de telefoon. Maar het gaat me voornamelijk om de mensen die tijdens het live-praten met je, niet van de telefoon af kunnen blijven en dan het gesprek stoppen om te zien welke melding ze kregen en eventueel te reageren. Of tijdens uit eten de telefoon belangrijker vinden dan de tafelgenoot.

De wereld zit niet alleen in dat kleine schermpje en een deel van de smartphone zombies moet zich eens realiseren dat de wereld echt niet vergaat als je niet binnen 3 seconden reageert op een nietszeggend bericht. Met de smartphone is ook het egocentrisme gegroeid tot epische proporties. En daar pas ik graag voor.

En nee ik ben zelf ook niet roomser dan de paus, maar ik weet me op de momenten dat ik het nodig vind mijn aandacht bij de live mensen te houden en niet te laten afleiden door een jengelend "kind" in mijn broekzak. ;)
Dan is je gesprek niet interessant genoeg 😉 Ook zonder foon is afleiding goed te doen. Stoeptegels tellen, zoeken naar bekenden, spelfouten zoeken in nabijgelegen bordjes, noem maar op.
Ik kan makkelijk zonder smartphone.
dus je kent de telefoonnummers van je 5 belangrijkste contacten vanbuiten of hebt ze opgeschreven om te kunnen bellen als je bvb beroofd bent?
Als ik bewust mijn telefoon niet mee zou nemen, zou ik dat inderdaad op papier schrijven en meenemen. Ik zeg niet dat ik de telefoon niet meeneem, ik zeg alleen dat ik het niet nodig heb. Dat is gewoon een bewuste keuze, ik wens niet een smartphone zombie te zijn en stel deze sneller dan menigeen op een lagere prioriteit.
Na een beroving ben je meestal toch ook je telefoon kwijt... dus da's niet een heel sterk argument.
maar ben je er dan onafhankelijk genoeg van om ergens in een cafe naar huis of vrienden te bellen?
Om telefoonnummers op te slaan is een dumb phone ook goed genoeg hoor.
Hier heb je gelijk in. Ik erger mij enorm dat als je met iemand aan het praten bent ze hun gsm opnemen en beginnen te bellen zonder zich op voorrand even te excuseren.
"Excuses deze moet ik even opnemen" hoor ik tegenwoordig niet vaak meer.
Hij spreekt voor zichzelf, maar ook voor het merendeel van de Nederlanders. Er zijn altijd buitenbeentjes, maar de norm is dat je een smartphone hebt en door de dag minimaal een paar keer gebruikt. Zelfs al gebruik je hem 3x per dag dan zul je hem op dat moment wel missen wanneer je hem niet bij hebt. Ik zeg niet dat dat goed is, maar jou verhaal sluit niet aan bij het overgrote deel van de bevolking.

[Reactie gewijzigd door lepel op 21 april 2017 17:52]

Is daar bewijs voor?
Als dat zo is, kan je het beste je paypal account opzeggen.
Inderdaad. Vind het een bijzonder sterke uitspraak. Weinig nieuws, maar wel een mooie samenvatting van hoe het feitelijk is. De mobiele telefoon is echt een onderdeel van onszelf geworden. En eigenlijk super onhandig dat je die de hele tijd bij je moet dragen en op een schermpje moet turen en rammen om er iets mee te doen.
Neurologische input zit niet voor niks in vrijwel alle scifi. Het is wel de toekomst. Maar tevens ook erg gevaarlijk....
Wij passen ons meer aan dan de electronica. Al bij al worden mensen niet echt gelukkiger van hun electronica. Mental illness is ook sterk aan het toenemen. Alle electronische communicatie is een surogaat. Oog contact, knuffelen, etc etc vervang je niet met smartphones. Veel mensen voelen zich eenzamer dan ooit. Wij dienen onze smartphones meer dan zij ons.
Doet me denken aan de anime's die mmo's spelen en niet meer uit kunnen loggen.
Ghost om the Shell (Original Anime): http://www.imdb.com/title/tt0113568/

[Reactie gewijzigd door teek2 op 21 april 2017 14:54]

Meer aan de infolink van deus ex.
Note to self: accepteer geen biochip upgrades nadat wereldwijde storingen optreden.
Liever ook niet er voor.
South Park , met mr mackey in zijn droom :+
dit bericht + vorige bericht over facebook = deze south park episode https://en.wikipedia.org/wiki/Let_Go,_Let_Gov

je gaat bijna denken dat south park aan predictive programming doet. Net zoals de aflevering met migranten uit de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Manke op 21 april 2017 15:07]

Of de makers van South Park weten donders goed hoe mensen in elkaar ziten... ;)
Zoiets heet tijdgeest. Je ziet het ook met nieuwe vondsten die vaak door meer dan 1 tegelijk worden gedaan.
Sword art online :+
Nah, .hack//sign. :+
Beide :+ , maar SAO komt wel wat dichter bij.
.Hack/Sign was vaag omdat hij in het spel bleef terwijl de headset weg was }:O
je bedoelt zeker SAO (ordinal scale),
de andere waarin deze "technologie" echt word weergegeven is accel world of .hack.
Ik wacht op versie 2...
Yep, Ik moest gelijk denken aan de Neuro Linker van Accel World (voorloper van Sword Art Online) :)
"I know kung-fu" :+
"How did i beat you?!"
You think that's air you're breathing?
Don't think you are...Know you are!
"Real is simply electrical signals interpreted by your brain"
Die opmerking is voor mij permanent verziekt door de fart matrix parodie. ;(
Deed me meer denken aan Johnny Mnemonic.
the only option that is left is to hack your own brain.
Have you done this before? Has the fish?
Zijn opmerking dat een touchscreen waar je met 2 vingers/duimen typt een achteruitgang is wat typen betreft ben ik het zeker mee eens..Jammer dat het idee van polscomputer het nooit geworden is.. simpel toetsenbord op je arm met display er aan en je hebt in ieder geval 1 hele hand om mee te typen :+
Ik denk dat mensen sneller kunnen typen met 2 handen dan met 1, ook al heb je maar 2 bruikbare vingers.
Van 10 naar 2 vingers noemt hij "achteruitgang" en van 2 naar 0 "vooruitgang" 8)7
Ik vind van 10 naar 2 ook al een vooruitgang. Met minder vingers hetzelfde bereiken. Veel tieners tikken tegenwoordig met 1 vinger sneller dan vroeger een ervaren secretaresse met 10...
Ik heb nou nog nooit het gevoel gehad dat ik een fantoomledemaat had als ik m'n smartphone niet bij me heb. Hooguit, "oh kut, smartphone ligt nog thuis". Maar zo erg is dat niet.

Dat het format gaat veranderen van een rechthoek naar iets anders (AR bijv) dat lijkt me logisch, maar een neurale mens-computer koppeling maken is vreselijk gevaarlijk en zal de wereld negatief beïnvloeden.
Zelfs in science fiction zie je dat er slechts in uitzonderlijke gevallen gebruik wordt gemaakt van een directe koppeling, de rest gebeurt via spraak of via een abstractie van een interface. Het risico dat je brein beschadigd is aanwezig en wanneer het technologie is die iedereen gebruikt is het grootste gevaar dat perceptie, geheugen en gedachten worden geobserveerd en gemanipuleerd.
Als dat mogelijk is gaat het uiteindelijk echt wel komen. Maar dat is echt scifi waar je het nu over hebt. We kunnen nog heel veel stappen maken, die zowel het leven van mensen die bijvoorbeeld verlamd zijn enorm kunnen verbeteren, en voor de rest nieuwe opties kan bieden, zonder dat we ook maar in de buurt komen van wat jij beschrijft.

Sowieso moet je er echt voorlopig vanuit gaan dat het puur lezen van 'gedachten' is. En dat kan nu ook al, maar nog niet gevoelig en nauwkeurig genoeg om echt handig te zijn. Als je dat beter kan maken dan kan je misschien bijvoorbeeld denken dat je de TV aan wil, en die gaat aan. Maakt voor jou niet veel uit, wel voor iemand die verlamd is. En zoiets kan vast dan ook opvangen als je gigantisch kwaad ben op je baas. Maar het is echt niet dat het je gehele geheugen uitleest en naar de cloud upload.
Scifi heeft ook grenzen. Neem als voorbeeld het verleden. Robots, vliegende auto's/treinen. Ruimteschepen etc etc. Echter was er tot star trek geen "wifi" die arm computers waren een eerste stap daar maar daarvoor had niemand dat kunnen bedenken dat we draadloos internet zouden hebben. Dit soort ideeën zijn heel handig voor sommige mensen en zal waarschijnlijk uiteindelijk normaal worden zoals de smartphone nu al is. Want terugdenkend aan de gsm hoe veel weerstand was daar niet tegen in het begin?
We are the Borg
Resistance is futile
"We are the Borg. Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile."
De meest belangrijke reden word niet genoemd:
De mens een kans geven tegen AI zoals genoemd in een ander artikel van Waitbutwhy (The Road to Superintelligence)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee